UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

PERBAIKI MASA TIDUR

Teristimewa untuk setiap diri yang Allah kasihi!

Moga dengan perhatian yang sewajarnya terhadap cara hidup kita,
kita akan beroleh kebahagiaan hakiki, di bawah limpah kasih Ilahi...

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: "Hendaklah kamu bangun malam kerana itu adalah kebiasaan amalan orang-orang yang soleh. Sesungguhnya bangun malam itu mendekatkan diri kepada Allah, menutup segala dosa, menghilangkan penyakit kepada tubuh badan dan menjauhi kekejian. (HRTarmizi)


Dalam kitab Miskatul Masabih ada disebutkan: Tidur pada waktu tengahari tidaklah dikeji. Rasulullah s.a.w. turut melakukannya. Ini dapat mengimbangi kekuatan tubuh badan setelah bertahajjud pada malam hari. Ibn Qaiyim menambah: "Tidur pada awal dan akhir siang hari amat dikeji kerana ia akan mewarisi penyakit kebengkakkan (muka kelihatan sembab dan tidak bercahaya),merosakkan warna kulit, menimbulkan penyakit radang limpa, melemahkan urat saraf . Sekeji-keji tidur ialah ketika pada awal hari(matahari terbit) dan terlebih keji lagi ialah tidur di akhir siang hari(selepas asar)."


Abdullah Ibnu Abbas (Ibnu Abbas) telah melihat anaknya tidur pada waktu Subuh. Maka dikatakan kepada anaknya: "Bangun! Apakah kamu tidur pada waktu rezeki dibahagi-bahagikan?"Setengah ulama mengatakan: "Sesiapa yang tidur selepas asar sehingga terganggu kewarasannya maka janganlah ia mencaci selain daripada dirinya sendiri.




ORANG YANG PALING BIJAK

Abul Laits as-Samarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Said bin Al-Musayyab bahawa Umar dan Ubay bin Kaab dan Abu Hurairah r.a masuk bertemu Nabi dan bertanya: "Ya Rasulullah, siapakah orang yang terpandai?

Rasulullah SAW menjawab: "Orang yang berakal." Kemudian mereka bertanya lagi: "Siapakah orang yang sangat banyak ibadat? Jawab Nabi SAW: :Orang yang berakal". Lalu mereka berkata: "Siapakah orang yang lebih utama (afdhal)?


Jawab Nabi SAW: "Orang yang berakal." Lalu mereka berkata: "Ya Rasulullah tidakkah orang yang berakal itu orang yang sempurna akhlaknya, jelas kata-katanya, murah tangannya dan besar kedudukannya?"

Baginda menjawab: "Itu semua perlengkapan kepuasan hidup di dunia sedang akhirat yang di sisi Tuhan itu untuk orang yang bertaqwa meskipun dia di dunia tiada berkedudukan, yakni orang yang bertaqwa ialah orang yang taat dan meninggalkan semua maksiat."

2 ulasan:

Unknown berkata...

jom jadi mereka yang berakal.

31 Julai 2009 pada 11:57 PG  
Noraini Eslah berkata...

Tq +akufobia+, 4ur respond.
ayuh anak2muda! segeralah brjuang!
Di alam maya ini kita menyeru utk mengagungkan Allah...
Di muka bumi kita bimbing insan ke jalan kebenaran!

1 Ogos 2009 pada 2:44 PTG