UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

HIDUP SEMPURNA




Wahai setiap diri yang sentiasa diperhati,
Wahai setiap diri yang berhajat kebahagiaan hakiki,
Wahai hati yang mengasihi dan dikasihi,
Sama-sama kita mulai pagi ini dengan doa;
"Ya Allah, aku terjaga olehMu dalam nikmat,'afiat(keselamatan dari bencana),dan terjaganya rahsia dosa-dosaku, maka sempurnakanlah nikmatMu,'afiatMu dan penjagaanMu itu atasku dunia dan akhirat".Amin.

Saban hari kita lalui berbagai ragam kehidupan, sangat teruja iman dan taqwa kita...
dari itu jiwa perlu terus diperingatkan...
Mari kita renungi dialog yang berlangsung antara Rasulullah SAW dengan seorang hamba
Allah yang sangat ingin mencapai kesempurnaan dalam hidupnya, seperti berikut: Sebagaimana diriwayatkan oleh Khalid al-Walid r.a, pada suatu hari, datang seorang
badwi menemui Rasulullah lalu berkata, "Wahai Rasulullah, aku datang untuk bertanya beberapa perkara mengenai kehidupan dunia dan akhirat?" Maka jawab Rasulullah, "Tanyalah apa saja yang kamu mahu...".
(berikut merupakan petikan soal jawab tersebut)

B: Ya Rasulullah, bagaimana saya boleh menjadi manusia yang paling berilmu?
R: Bertakwalah kepada Allah dan kamu akan menjadi manusia yang paling berilmu.

B: Saya ingin menjadi manusia yang terkaya di dunia...
R: Didiklah hati supaya sentiasa berasa cukup dengan harta dunia, kamu akan menjadi
manusia terkaya.

B: Saya ingin menjadi manusia terbaik di dunia...
R: Buatlah kebaikan pada orang lain, kamu akan menjadi manusia yang terbaik. Beramallah
seolah-olah kamu melihat Allah, dan jika kamu tidak melihat-Nya, yakinlah bahawa dia
melihat kamu.

B: Saya ingin menjadi manusia yang paling adil...
R: Berbuat adil kepada orang lain sebagaimana anda mahu diri anda diperlakukan.

B: Saya mahu menjadi manusia yang paling dikasihi Allah...
R: Lakukan apa yang Allah sukai dan kamu akan menjadi manusia yang paling dikasihi-Nya

B: Saya mahu memiliki iman yang sempurna...
R: Iman yang sempurna dilihat melalui akhlak yang sempurna.

B: Saya mahu bersihkan semua dosa saya...
R: Bersihkan diri kamu daripada semua karat-karat jahiliah, dan kamu akan dibersihkan
dari semua dosa. Jangan lupa untuk sentiasa berdoa agar diampunkan segala dosa.

B: Saya mahu dibangkitkan di akhirat dengan tubuh yang bercahaya...
R: Jangan zalimi diri kamu dan orang lain dan kamu akan dibangkitkan dalam keadaan yang
bercahaya.

B: Saya mahu Allah mengurniakan kasih-Nya ke atas saya...
R: Kasihilah orang lain dan kamu akan dikasihi di akhirat kelak.

B: Saya mahu menjadi manusia yang paling dihormati di dunia...
R: Jika kamu tidak menyakiti hati seorang mahkluk, kamu akan dihormati di dunia ini.

B: Saya mahu menjadi manusia yang terkuat di dunia...
R: Yakinlah kekuatan Allah dan kamu akan menjadi manusia yang terkuat.

B: Saya mahu doa saya diterima...
R: Tingallah apa yang Allah larang nescaya doa kamu akan dimakbulkan.

B: Saya tidak mahu mendapat kehinaan dari Allah di hari pembalasan nanti...
R: Jagalah kesucian dirimu dan maruah kamu dan jangan membuka aib orang lain.

B: Apakah yang boleh menghapuskan dosa-dosa saya?
R: Air mata keinsafan, merendah diri dan sabar ketika ditimpa musibah.

B: Apakah sikap yang keji pada pandangan Allah?
R: Panas baran dan sentiasa tergopoh-gapah

B: Apakah yang boleh menghindarkan kemarahan Allah di dunia dan di akhirat nanti?
R: Rahsiakan kebaikan dan kebajikan yang kamu lakukan dan berbuat baiklah kepada kaum
kerabat.

B: Apa yang boleh menghindarkan kita dari api neraka?
R: Bersabar ketika ditimpa bencana dan musibah.

2 ulasan:

Unknown berkata...
Noraini Eslah berkata...

Tq +akufobia+ 4ur respond,
Yg di sisi Allah,yg sempurna.
Kita sebagai hamba dicipta untuk saling lengkap melengkapi dan saling ingat mmperingati dlm suasana penuh ukhwah dan mahabbah. Semua hamba sama di sisi Allah, kecuali yag bertaqwa - namun ciri muttaqin, dia tunduk n patuh.

24 Julai 2009 pada 3:42 PTG