UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

BERJUANGLAH!


Tetap teristimewa untuk kalian,

Wahai pemuda-pemudi Islam harapan!

Begitu pantas masa berlalu, tidak terlengah dan tidak tertunggu-tunggu. Datang dan pergi masa memperingatkan bahawa usia kita kian berkurangan. Namun tindakan belum lagi disegerakan. Bicara ibu kali ini telah sampai ke penghujungnya. Setiap yang bermula, akan berakhir. Namun berakhir saja bicara ini, bermakna satu langkah mesti dilaksanakan. Tidak boleh berhenti dan termangu. Mesti berfikir dan bertindak segera! Dengan itu segeralah menyahut seruan ANAK-ANAKKU BERJUANGLAH!

Anak-anakku,

Sentiasa ibu doakan agar kalian meletakkan puncak tertinggi kecintaan hanya kepada yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Meletakkan sepenuh ketaatan serta kepatuhan kepada titah perintah Allah. Juga menjadikan Ar-Rasul Muhammad SAW sebagai contoh dan ikutan sepanjang hayat.

Anak-anakku,

Ambillah pengajaran daripada sejarah silam mengenai umat terdahulu yang leka dan sering mengabaikan nikmat-nikmat yang Allah anugerahkan. Kisah umat Bani Israel begitu banyak Allah dedahkan di dalam Al-Quran, berulang kali mereka menderhakai agama Allah. Peluang demi peluang diberikan Allah agar mereka membaiki diri dengan bimbingan para nabi dan rasul. Namun mereka terus-terusan ingkar, akhirnya bencana yang diperoleh zaman demi zaman! Nauzubillah.


Pemuda-pemudi Islam sejati!

Keimanan dan ketaqwaan yang bertapak dalam diri peribadi kalian semestinya mampu membimbing rakan seangkatan membebaskan jiwa daripada perhambaan kepada selain Allah.

Sedarlah!

Di bahu kalian akan terpikul keteguhan ummah dan kemakmuran hidup insan.

Tingkatkan perjuangan!

Usah terleka hingga fikiran kalian dijajah oleh budaya asing yang melenyapkan maruah terpuji. Peliharalah sebaik-baiknya kemerdekaan jiwa kalian yang semata-mata mengabdi diri kepada Allah. Perjuangan dan kemerdekaan tidak dapat dipisahkan kerana ianya saling berkait rapat. Tanpa salah satunya, tidak wujud kedua-duanya. Selagi wujud kehidupan di dunia, perjuangan tetap berterusan. Dari satu generasi ke satu generasi berikutnya. Dengan itu kemerdekaan dapat diletakkan pada tempatnya.


Telah nyata ketentuan Allah bagi umat yang berjuang, pasti beroleh kebahagiaan dan kemakmuran. Bagaimana pendirian kalian? Relakah kalian membiarkan tangan remaja seangkatan yang terkapai-kapai meminta bimbingan tertimbus dalam lumpur kehancuran umat?

Tiada ertinya kehidupan kalian, selain daripada masa-masa yang digunakan untuk beramal sedari kecil hingga denyutan nadi yang terakhir.

Ayuh….. bangun, bergerak dan berjuanglah!

Akhirnya marilah sama-sama kita sudahi dengan doa:

“Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Melihat keadaan kami. Tiada sesuatu pun dari urusan kami yang sama bagi-Mu. Kami sangat dhaif dan malu dalam permohonan kami umpama orang yang sangat miskin dan mengharap dalam deraian air mata dan penyerahan hati kepada-Mu.

Ya Allah! Janganlah jadikan kami kecewa dalam berdoa. Kasihanilah kami wahai Rabb yang Maha Memberi dan Maha Mengasihani.” Amin.

0 ulasan: