UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

KETAATAN MUTLAK

Mari Merenung...!


Sejarah kegemilangan Islam telah membuktikan betapa besar peranan setiap diri muslimah mukminah mujahidah yang saling memperteguhkan semangat juang para pondokong dan pencinta deen Allah. Justeru, perhatikan dengan teliti satu persatu peribadi muslimah contoh yang telah mengindahkan warna kegemilangan silam...

Sumaiyyah binti Khayyat merupakan syahidah muslimah yang pertama. Sumaiyah bersama suaminya Yasir dan anaknya Amar diheret ke tengah padang pasir yang gersang. Ketika sinar mentari begitu terik dan debu-debu sahara berterbangan, mereka dipakaikan baju besi yang tebal. Ditaburkan pasir yang panas dan ditindih dengan batu besar lagi pejal. Gambarkan betapa peritnya penyeksaan masa itu sehingga Amar dan Yasir melafazkan pengakuan palsu bertujuan melepaskan diri. Namun Sumaiyah terus berpegang dengan kesabaran. Beliau tetap teguh dengan pendirian untuk menegakkan kalimah – ‘Laila hailallah Muhammadur Rasulullah’. Lantas Abu Jahal menikamnya dengan tombak sehingga mengangkat roh Sumaiyyah menjadi wanita Islam pertama mendapat syahid. Semoga Allah meredhainya…

Selepas Sumaiyah, ramai lagi wanita Islam contoh yang telah sanggup menerima berbagai-bagai bentuk penyeksaan semata-mata untuk memperoleh keredhaan Allah SWT penyeksaan dan penindasan tidak melemahkan iman mereka. Malah, mereka semakin sabar, redha dan menyerah diri kepada Allah. Sesungguhnya kebanggaan terhadap keunggulan Islam serta keyakinan terhadap kekuatan iman telah memampukan mereka menghadapi berbagai-bagai ancaman. Fenomena begini terjadi dalam setiap zaman selama muslimin dan muslimat melaksanakan tuntutan Islam secara menyeluruh. Kekuatan yang menyusulinya akan pula menyelamatkan muslim mukmin daripada terjatuh ke dalam lumpur keingkaran. Juga melindungi daripada menyeleweng ke dalam gelombang kebatilan.

Semua ini ditambah lagi dengan tidak meletakkan di hati sebarang idola selain Allah dan mengambil Rasulullah SAW sebagai “role model” (contoh ikutan). Hanya Allah yang layak disembah dan dipatuh. Hasilnya, wujud keadaan di dalam hati setiap wanita Islam sejati nyalaan bara iman yang tidak akan padam. Begitulah seperti yang dapat kita lihat pada keteguhan iman Asiyah isteri Firaun.

Meskipun Asiyah dihamparkan dengan berbagai-bagai kemewahan dan keindahan perhiasan dunia, namun hatinya tidak dapat diubah untuk mempertuhankan Firaun. Sehingga akhirnya Firaun mengancam untuk meragut nyawanya, dia tetap teguh dengan penyembahan kepada Allah yang Maha Esa. Azab dan penyeksaan pedih yang diberi suaminya dipandang ringan oleh Asiyah lantaran teguhnya kesetiaan kepada Maha Pencipta. Asiyah sentiasa mengulang-ulang doanya untuk menyuburkan pengharapannya kepada yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang: “Wahai Tuhanku! Binalah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syurga. Selamatkanlah daku daripada Firaun dan perbuatannya (yang kufur dan buas) serta selamatkanlah aku daripada kaum yang zalim.” (QS At-Tahrim: 11)

Begitulah hasilnya, bila piala hati telah dipenuhi kecintaan dan kesetiaan yang mendalam kepada Allah, barulah fizikal dan akal diarah untuk melakukan sebarang bentuk kebaktian. Sesungguhnya kebaktian yang utama kalian lakukan ialah membantu agama Allah supaya syariat Islam mewarnai hidup insan. Setiap saat seluruh tenaga perlu digembleng untuk menyebarkan seruan keyakinan supaya setiap anggota masyarakat menepati tujuan manusia diciptakan.

Perlu sentiasa disedari, kesejahteraan hidup umat sejagat mesti dimulai dengan meletakkan idola yang tepat pada tempat yang disyariatkan oleh Islam itu sendiri. Tersilap dalam konsep penyembahan dan pemujaan hanya akan mengganggu keharmonian alam.

Awas! Patuhi dan taati Allah dalam setiap langkah kita. Sedaya mungkin hati kita diarah mencontohi suara hati Rabiah Al-Adawiyah:

Ya Rabb! Aku mencintai-Mu kerana dua sebab;

Pertama cintaku kerana nikmat-Mu,

Kedua aku cintakan Engkau

Kerana memang patut Engkau dicintai.

Cinta pertama menyibukkan aku sentiasa mengenang-Mu

Cinta kedua membuat aku merasai

Engkau melihat dan menerima cintaku.

Kedua-dua cinta ini

Membuatku hanya memuja-Mu.

Hanya hak-Mu untuk disanjung dan dipuja.

0 ulasan: