UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

PILIHAN MENEPATI SYARAK



Pilihan Menepati Syarak

Ikuti dengan teliti perbualan berikut, untuk kita menilai bagaimana membuat pilihan pakaian dalam rangka menepati syarak.

Ain: Mari kita ke gerai di hujung tu Syikin. Nampak banyak tergantung bermacam-macam jenis tudung.

Syikin: Yalah saya pun nak beli tudung. Harap-harap ada yang sesuai. Jom ke sana!

Syikin: Tudung-tudung ni memang banyak dan bermacam-macam warna. Tapi kita mesti hati-hati pilih. Takut nanti tak menepati syarak menutup aurat.

Ain: Yang warna hijau muda ni nampak lebar dan labuh tapi tipis kainnya. Nanti bila dipakai nampak jarang pula.

Syikin: Yalah kalau tipis dan masih nampak bahagian dalam, tu macam tak pakai tudung. Tak boleh gitu Ain. Ni yang kita kena hati-hati.

Ain: Islam tidak menentukan warna apa yang mesti kita pakaikan?

Syikin: Soal warna, Islam membolehkan kita pilih ikut kesesuaian dan kebiasaan umum. Asal saja tidak keterlaluan dan menarik perhatian. Ada sesetengah orang lelaki yang ada penyakit dalam hati dan bernafsu ganjil boleh membahayakan bila terlihat wanita memakai warna yang mengancam.

Ain: Sampai gitu sekali! Bahaya tu…Patutlah dalam Islan wanita diwajibkan menutup aurat.

Syikin: Betul Ain, bukan saja untuk menjaga kehormatan wanita, malahan pandangan mata lelaki juga terpelihara. Tidaklah nanti lelaki terdorong melakukan dosa.

Liyana: Amboi asyik betul kamu berdua ni…banyak beli baju ke?

Ain: Eh…Liyana, nak beli tudung juga?

Liyana: Saya nak beli baju…terlanjur dah ada jual banyak. Taklah nanti bila hampir nak raya, berebut-rebut nak beli.

Syikin: Kalau gitu, saya pun nak cuba fesyen yang agak sesuai…Ain, Liyana, awak berdua tolonglah saya pilih yang patut.

Liyana: Kenalah pilih yang tak menjolok mata. Walaupun disebut busana muslimah dengan tudungnya sekali, kena pilih betu-betul…tepat seperti yang Islam gariskan.

Ain: Kita kena pakai jubah je ke Liyana?

Liyana: Taklah gitu, Islam tidak menetapkan fesyen apa yang perlu kita pilih. Yang dikira menutup aurat itu bila terlindung bentuk badan. Tak kiralah fesyen apapun. Jubah atau baju kurung. Atau apa nama sekalipun dikira menutup aurat bila seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan ditutup. Yang penting tidak jarang dan melekat ketat, menampakkan susuk badan.

Sabda Rasulullah SAW, dari Aisyah r.a: “Wahai Asma’ seseorang wanita itu apabila telah baligh, maka seluruh tubuhnya tidak boleh dilihat melainkan ini dan ini (Rasulullah mengisyaratkan muka dan tapak tangan).” (HR Abu Daud).

Syikin: Macam saya ni sesuai pakai baju kurung yang bercorak kecil dan berwarna lembut…Tak mengapakan? Bukannya nampak menarik sangat kan?

Ain: Tu tak mengapa Syikin. Islam pun menyuruh kita supaya nampak bersih, kemas dan rapi. Kalau nampak berserabut, nanti memburukkan imej Islam pula. Kita diharuskan berhias secara sederhana tapi tidaklah keterlaluan.

Sabda Rasulullah SAW,

“Allah itu cantik dan suka yang cantik. Dia bersih dan suka yang bersih.”

Liyana: Tengok ni, kalau jubah yang biru muda ni nampak kemas dan sesuai dengan saya kan Syikin, Ain?

Ain: Yalah Liyana…cantik juga dan nampak formal pula. Sesuai untuk awak yang dah mula bekerja.

Syikin: Betul tu Liyana, awak pun mampu dengan harganya. Patut sangat pilih yang berpadanan dengan kemampuan, sebagai mensyukuri dan memanfaatkan rezeki yang Allah beri.

Ain: Macam kami yang masih menuntut lagi ni kenalah berjimat-cermat. Kalau mampu, elok beli baju yang bagus. Tidaklah sampai orang mengaibkan kita.

Liyana: Nampaknya dah cukup yang kita pilih-pilih ni Ain, Syikin. Pilih baju dan tudung pun ambil masa lama juga.

Ain: Ya Liyana, tapi tak apa, teliti dan berhati-hati tu baik supaya apa yang kita buat jadi contoh yang baik juga.

Syikin: Betul Ain, wanita yang menutup aurat mesti faham ini tuntutan Islam yang wajib. Bukan sekadar mengikut trend dan fesyen. Kita mesti jaga akhlak dan peribadi supaya tidak menjatuhkan imej Islam.

Ibnu Taimiyah pernah berkata,

“Asas kebahagiaan wanita dalam agama dan dunianya ialah berpada-pada dan sederhana. Inilah keadaan sebenar bagi wanita Islam yang faham tuntutan Islam. Lantas pakaiannya bersih, cantik, teratur dan sesuai menepati syarat yang menunjukkan dia mensyukuri nikmat Allah tanpa berlebihan dan bermegah-megah.”

Akhirnya pemuda-pemudi Islam yang gigih mengukuhkan iman,

Sentiasalah menyedari hakikat yang Rasulullah SAW maksudkan dalam sabda-Nya,

“Ada tiga perkara yang menyelamatkan dan tiga perkara yang merosakkan. Tiga perkara yang menyelamatkan adalah: Taqwa kepada Allah di saat terang-terangan dan sembunyi, bersikap adil tatkala marah dan redha, dan kesederhanaan di saat miskin dan kaya.

Tiga perkara yang merosakkan adalah: Kekikiran yang berlebihan, hawa nafsu yang disenangi, dan ketakjuban seseorang terhadap dirinya sendiri.”


0 ulasan: