UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

DARI MANA KITA DATANG?


WAHAI SETIAP DIRI YANG DIKASIHI!

LIHATLAH DIRI KITA...

Peredaran bumi mengelilingi paksinya masih berjalan. Hayat alam dan kehidupan di atas muka bumi juga masih berlangsung. Apa buktinya? Hampir setiap detik masih berlaku kelahiran demi kelahiran manusia ke dunia. Diikuti pula oleh kematian demi kematian mengakhiri sesebuah kehidupan. Hidup dan mati silih berganti seumpama bergantinya malam dan siang. Setiap yang hidup akan mengalami mati. Begitulah hukum alam seperti mana kita semua maklumi. Tetapi...,pernahkah terlintas di fikiran kita...sebelum kita dilahirkan ke dunia, dari mana kita datang?

Bagi menjawab persoalan tersebut, mari kita teliti huraian berikut...

Seorang lelaki pernah bertanya Imam Jaafar Sadik berkaitan bukti wujud Allah.

Imam Jaafar: "Pernahkah engkau berlayar di laut?"

Lelaki: "Ya."

Imam Jaafar: Sewaktu berlayar, pernahkah berlaku ribut dan angin kencang?"

Lelaki: "Pernah!"

Imam Jaafar: "Selepas itu putus harapan pergantunganmu terhadap kelasi dan anak-anak kapal yang juaga terperangkap untuk menyelamatkan diri."

Lelaki: "Ya."

Imam Jaafar: "Pernahkah terbit dari benakmu bagaikan ada satu kuasa yang dapat menyelamatkan dirimu jika Dia mahu?"

Lelaki: "Ya"

Imam Jaafar : "Itulah Dia Allah."

Keadaan yang cuba dijelaskan oleh Imam Jaafar Sadik itu bertepatan dengan firman Allah dalam surah Al-Israk ayat 67 yang bermaksud;

"Dan apabila kamu terkena bahaya di lauta, hilang lenyaplah makhluk-makhluk yang kamu seru selain Allah. Ketika itu hanya Allah jua yang kamu ingat."

Menurut tabiat semulajadinya manusia ini terdorong oleh perasaannya mengakui sebelum wujud diri ada sesuatu yang telah sedia ada. Tanpa dilihat oleh matanya juga terasa ada satu kuasa yang mengetahui tingkah lakunya. Juga tidak dapat disangkal oleh manusia itu sendiri, dia memerlukan kuasa itu untuk dijadikan pergantungan. Jelasnya manusia memerlukan Allah. Maka sudah tentu manusia datang dari Allah. Manusia merupakan salah satu makhluk ciptaan Allah. Secara tepat inilah jawapan bagi persoalan dari mana kita datang?. Kita datang dari Allah...

PERKARA INI BUKAN BARU UNTUK KITA, TETAPI PERLU SENTIASA KITA PERBARUI INGATAN TERHADAP HAL INI.

0 ulasan: