UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

CONTOHI RASULULLAH




Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan seru sekalian alam.
Selawat dan salam untuk rasul junjungan, Muhammad SAW. Para sahabat dan seisi keluarga baginda, juga buat seluruh pendokong agama Allah hingga datang hari pembalasan.

Pemuda-pemudi harapan!
Tarikh 12 Rabiul Awwal datang kembali...mengingatkan kita kepada peristiwa besar kelahiran rasul junjungan. Mendengarkan semarak lafaz selawat setiap tahun pada tarikh besar itu, pasti sayu perasaan kita...lantaran menyedari...sejauh mana bukti kasih dan taat kita pada ajaran baginda junjungan??

Anak-anakku yang dikasihi kerana Allah,
Mari sama-sama kita renungi kembali kata-kata Saydatina Aisyah r.a;
"Akhlak Rasulullah SAW adalah Al-Quran."

Ini bermakna segala yang tersirat dan tersurat dalam Al-Quran itulah yang dicontohkan oleh Rasulullah SAW. Bertepatan pula sememangnya isi Al-Quran mengajar seluruh umat manusia menuju ketinggian budi dan keluhuran kesopanan.
Mari kita teliti sebahagian isi Al-Quran yang mengandungi adab kesopanan dan akhlak mulia, antaranya;

* Al-A'raf ayat 199: Berikan kemaafan kepada orang yang bersalah _ kerjakan kebaikan dan berpaling dari percakapan orang yang jahil.

* An-Nahl ayat 90: Berlaku adil dan berbuat baik. Menunaikan zakat dan bersedekah kepada orang yang masih mempunyai hubungan kekeluargaan. Jauhi perbuatan keji dan mungkar dan apa saja sifat yang melampaui batas.

* Luqman ayat17: Bersabar terhadap musibah _ termasuk keteguhan hati dalam menghadapi semua perkara.

* As-Syura ayat 43: Sabar dan memaafkan _ juga keteguhan hati menghadapi berbagai keadaan.

* Al-Maidah ayat 13: Tidak membalas keburukan yang dilakukan orang lain _ Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan.

* An-Nur ayat 22: Suka memaafkan dan tidak membalasi perbuatan orang lain sepertimana suka Allah mengampuni kesalahanmu.

* Ali-Imran ayat 134: Orang yang bertaqwa suka menahan marah dengan memberi maaf _ Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan.

* Fushilat ayat 34: Tolak kejahatan dengan cara sebaik-baiknya _ sehingga orang yang bermusuhan menjadi teman setia.

* Al-Hujurat ayat 12: Jauhi prasangaka kerana berprasangka itu berdosa. Jangan mengintip keburukan orang dan menghina sebahagian orang yang lain.

Begitulah antara banyak lagi contoh-contoh akhlak yang terkandung di dalam Al-Quran yang kesemuanya terbina di dalam diri Rasulullah SAW, kemudian memancarkan didikan luhur terhadap seluruh umat manusia.

Wallahu'alam.
ummu anas.

2 ulasan:

Unknown berkata...

perkongsian yang sangat menarik. Semoga keperibadian Baginda, kita contohi 100%..

1 Mac 2010 pada 8:38 PG  
Noraini Eslah berkata...

terima kasih anakda 'izzat,
dtglah slalu, moga amal islami kita trtingkat.

semestinya pribadi rasulullah mnjadi ikutan kita spanjang hayat...

1 Mac 2010 pada 3:27 PTG