UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

Mari Bermain Di Sisiku




Salam rindu diiringi kasih sayang kerana Allah,
Istimewa buat seluruh pemuda-pemudi di serata pelusuk bumi tercinta.


Dalam kesibukan harian, dan sedang daku mengemas timbunan buku dan catatan...muncul selembar kertas bertaip yang tertera judul seperti yang daku diturunkan di ruangan blog kali ini. Ternyata di dalamnya terdapat sebuah coretan yang berguna untuk kita renungi...


Pada suatu ketika terdapat sebatang pokok jambu yang besar. Seorang kanak-kanak suka bermain di bawah naungannya setiap hari. dia sering memanjat dan memetik buahnya. Kadangkala tertidur nyenyak di situ. Pokok itu semakin mgenali dan memanjakan kanak-kanak tersebut.


Apabila masa berlalu, kanak-kanak tersebut membesar dan tidak lagi bermain di situ setiap hari. Suatu hari kanak-kanak itu datang kembali. Dia sudah remaja sekarang.Pokok terlalu gembira dan berkata; "Mari bermain di sisiku."



Remaja itu menjawab; "Saya bukan lagi kanak-kanak, saya sudah remaja. Saya tidak lagi bermain seperti dahulu. Saya perlukan buku-buku. Saya perlukan wang untuk membelinya."



Pokok itu menjawab; "Saya tidak ada wang. Tapi awak boleh mengambil semua buah jambu dan menjualnya untuk mendapatkan wang."



Remaja itu terlalu gembira dengan pelawaan pokok jambu. Kemudian dia memetik kesemua buah jambu dan menghilang diri kembali. Begitu lama dia menghilang diri sehingga pokok jambu merasa sedih.



Hinggalah suatu hari remaja itu kembali menemui pokok jambu. Pokok jambu terlalu gembira, dan berseru kepada remaja itu; "Mari bermain di sisiku."



Remaja itu telah dewasa, dia menjawab; "Saya sudah dewasa, tiada lagi masa untuk bermain. Saya mesti bekerja untuk menyara keluarga. Saya perlukan rumah."



Pokok menjawab; "Saya tidak ada rumah untuk diberikan kepada kamu. Ambillah dahan-dahan saya untuk membuat rumahmu."



Orang dewasa itu sangat gembira dan memotong kesemua dahan pokok jambu. Dia beredar meninggalkan pokok jambu dengan senang hati.



Pokok jambu pun turut gembira melihatkan orang dewasa itu gembira. tinggallah pokok jambu kembali merindui orang dewasa itu.



Pada suatu hari orang dewasa itu datang kembali. Pokok jambu sangat gembira, lalu mengajak orang itu; "Mari bermain di sisiku."



Orang dewasa itu menjawab; "Saya sudah tidak dapat bermain lagi. Saya sudah semakin tua dan ada banyak masalah. saya perlukan sebuah bot untuk berlayar bagi menenangkan hati. Bolehkah awak dapatkan sebuah bot untuk saya?"



Pokok dengan lapang dada mempelawa; "Ambillah batang kayu saya untuk membuat bot."
Tanpa berlengah, orang tua itu menebang pokok jambu hingga tinggal tunggul. Dibuatnya bot dan dia pun berlayar menghiburkan hatinya. Tinggallah pokok jambu dalam kesedihan merindui orang tua itu.
Agak lama dia meninggalkan pokok jambu yang kian uzur dan tinggal tunggul saja. Sehinggalah orang tua itu datang semula dalam keadaannya yang juga telah kelihatan sanagt uzur. dia merintih meluahkan keluhannya.
Pokok jambu: "Saya sudah tidak ada apa-apa lagi hendak diberikan kepada awak. hanya tinggal tunggul dan akar saja.
Orang tua: "saya tidak perlukan apa-apa lagi, sekadar ingin berehat. Usia saya telah dihabiskan untuk memenuhi hajat yang banyak."
Pokok jambu: "Kalau begitu, berehatlah. Bersandarlah pada tunggulku. Berehatlah di sisiku. Aku sentiasa merinduimu."
Anak-anakku...fikir dan renungi pengajaran yang terkandung dalam sketsa tersebut...
Jika cerita itu diibaratkan pengorbanan ibu bapa, pokok itu umpama ibu bapa. Sedangkan budak itu adalah anak-anak. Ketika kecil kita sangat bergantung kepada ibu bapa. Setelah dewasa dan berasa lebih pintar dan berjaya kita seperti tidak menghiraukan ibu bapa...mengapa? Benarkah kita rela melakukan yang demikian? Bagaimana sepatutnya?
Kita maklum keredhaan Allah bergantung kepada keredhaan ibu bapa...ayuh kita buktikan taat setia dan kepatuhan kita. Semoga kita berjaya di dunia dan di akhirat.




2 ulasan:

Selautan rohku berkata...

cerita y menyentuh hati ana...kekadang bila kita selalu memperoleh segala yang kita hajat kita terlupa pengorbanan ibubapa ....

17 Januari 2010 pada 8:12 PTG  
Noraini Eslah berkata...

tq selautan roh,
hati ibu bapa sangat sensitif, setiap anak mmg diuji, begitu juga setiap ibu bapa di uji dgn kerenah anak. Jelas ujian akhir zaman ni anak2 terlepas pandang hati ibu bapa...begitu juga diri saya.

18 Januari 2010 pada 4:53 PTG