UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

Zikrullah, Mudah Tapi Jarang Dilakukan

Wahai setiap diri yang sentiasa diperhati, awaslah!

"Berzikirlah (ingatlah) kepada Allah dengan zikir sebanyak-banyaknya"
(Surah al-Ahzab, ayat 41)


"Maka berzikirlah (ingatlah) kepada-Ku, nescaya aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepada-Ku dan janganlah kamu menyangkal (nikmatKu)
(Surah al-Baqarah; ayat 152)





Dua seruan dari Allah melalui ayat di atas, menyuruh manusia mengingatinNya setiap masa, pada sebarang keadaan dan tempat. Ia sebagai bukti rasa kecintaan kita pada pencipta. Jika kita menyayangi seseorang sudah pastilah hati dan fikiran sentiasa mengingatinya, kalau boleh ingin bertemu selalu untuk mengubati rindu di dada. Begitu jugalah hal yang sepatutnya berlaku dalam diri kepada Allah. Kita amat memerlukan bantuan dan pertolonganNya untuk mendapatkan sesuatu yang dihajati, mengurangkan kesulitan dan keresahan serta mendapatkan keterangan jiwa.





Sejauh manakah kita telah mengingati Allah? Alah memperuntukkan 24 jam kepada manusia untuk menguruskan segala urusan dunia dan akhiratnya. Cubalah dihitung sejenak, daripada 24 jam ini, berapa jam sehari kita mengingatinNya? Manusia diseru menunaikan sembahyang lima kali sehari dan waktu itu adalah masa yang diambil untuk mengingati Allah. Setiap kali sembahyang, paling cepat lima minit dan paling lama sepuluh minit. Sepuluh didarab lima bermakna lima puluh minit masa 24 jam yang kita ambil buat menunaikan ibadah solat.

Benarlah firman Allah dalam surah an-Nisa ayat 42:"Mereka itu tiada mengingati Allah melainkan sedikit sekali" Sebenarnya setiap masa yang terluang boleh diisi dengan mengingati Allah. Ketika bekerja, tidak kira kerja apa dan di mana, bibir sepatutnya basah mengingati Allah. Alangkah mulianya jika ketika leka bekerja dan bibir yang disertai hati sepenuhnya mengingatiNya. Jika ditakdirkan mati ketika itu, bermakna kita pergi menghadap Ilahi dalam keadaan mengingati Allah. Alangkah ruginya jika malaikat mencabut nyawa pada saat kita asyik mengumpat orang lain atau leka menonton televisyen atau wayang gambar.




0 ulasan: