UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

MURNIKAN HATI


Istimewa untuk seluruh pemuda-pemudi Islam di segenap sudut dan pelosok bumi tercinta.
Salam sejahtera dengan penuh kasih sayang dan kerindua kerana Allah. Sentiasa didoakan semoga kalian meletakkan puncak tertinggi kecintaan hanya kepada Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Meletakkan sepenuh ketaatan serta kepatuhan kepada titah perintah Allah. Juga menjadikan Rasulullah SAW sebagai contoh dan ikutan sepanjang hayat.


Mari sama-sama kita renungi kisah berikut yang berlaku di zaman Nabi Isa a.s. Semoga dengannya kita sentiasa teliti dan berhati-hati dalam mengatur langkah di hari mendatang...

Suatu ketika sewaktu Nabi Isa menyampaikan pengajaran dan peringatan kepada pengikut-pengikutnya, datang tiga orang pemuda miskin ingin membantah ucapan baginda. Ketiga-tiga tersebut sepakat menyatakan; "Wahai putera Maryam, syurga di akhirat seperti yang kamu katakan itu tidak penting bagi kami. Kami ingin kekayaan di dunia ini. Hidup kami boleh tenteram dan bahagia tanpa agama.


Nabi Isa;"Harta tidak menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan hidup, wahai saudara-saudaraku..."

Ketiga-tiga pemuda;"Itu cuma kata-kata kosong. Hartalah yang akan membuat hidup kita menyenangkan dan membahagiakan hidup. Kami sudah lama hidup miskindan susah, jadi kami sangat berhajatkan harta."

Nabi Isa;"Jika itu yang saudara semua hajatkan, datanglah esok bertemu saya. Jangan bawa orang lain kerana ada rezeki untuk saudara bertiga saja."


Mereka percaya bahawa Nabi Isa tidak pernah berbohong. Keesokan dengan angan-angan besar untuk mendapat timbunan harta yang banyak, mereka segera menuju ke tempat yang Nabi Isa arahkan. Setelah bener-benar pasti kedudukan gua di bukit yang dimaksudkan, mereka masuk dengan berdebar-debar. Ternyata di sudut gua itu terdapat peti-peti berisi emas dan berlian yang banyak. Sebelum ini mereka telah berjanji, apa jua yang diperoleh akan dibahagikan sama rata. Lalu mereka merancang cara yang terbaik memindahkan peti-peri berisi harta tersebut. setelah bersusah-payah dapat juag mereka memindahkannya ke dalam hutan di tempat persembunyian mereka. Baru saja mereka mula mengira bahagian untuk setiap orang, salah seorang pemuda miskin itu merasa terlalu penat dan lapar.



Pemuda 1:"Begini keras kerja kita, telah banyak tenaga yang hilang. Aku rasa terlalu lapar. Elok kita berehat dahulu.

Pemuda 2:" Tapi bagaimana harta-harta ini? Kita tidak boleh meninggalkannya begitu saja. Kalau dibawa keluar sekarang, nanti ada yang cuba merebutnyadari kita."

Pemuda 3:"Aku fikir, lebih baik kamu berdua tinggal disini dahulu. Biar aku yang mencari makanan."


Setelah sampai ke tempat menjualnya, pemuda ke 3 mengambil keputusan untuk makan dahulu di situ. Dia meminta penjual membungkus dua lagi makanan untuk rakannya yang sedang menjaga harta itu. Tiba-tiba terlintas di hatinya untuk mengkhianat akibat dilimpahi rasa tamak yang meluap-luap. Timbul hasratnya untuk meletak racun di dalam makanan itu. Setelah berbuat begitu, dia pun berjalan pulang dengan perasaan yang seronok tidak terhingga apabila membayangkan dia dapat menguasai harta yang banyak itu keseorangan.


Kedua-dua pemuda yang tinggal dengan harta itu mempunyai sebuah rancangan jahat; Pemuda 1:"Harta yang banyak ini kita bahagi dua sahaja." Pemuda 2:"Bagaimana dengan kawan kita yang sedang mencari makanan..." Pemuda 1:"Kita bunuh saja dia! Mudahlah kita untuk membahagikan harta ini." Pemuda 2:"Bagus cadangan engkau itu. Sekarang kita senjata untuk menyerangnya apabila dia kembali ke sini."


Apabila pemuda 3 tiba di tempat persembunyian mereka, Pemudea 1 dan Pemuda 2 terus meluru dan menikamnya bertubi-tubi. Rebahlah dia ke tanah menemui ajal. Manakala kedua pemuda itu melahap makanan yang dibeli oleh pemuda 3 itu. Mereka juga menemui nasib malang, apabila racun di dalam makanan mereka telah masuk ke dalam perut mereka. Rasa tamak yang menghantui setiap pemuda itu telah pun membawa bencana kepada mereka bertiga.


Pemuda-Pemudi Islam sejati! Begitulah sudahnya apabila hidup tidak dipandu iman dan taqwa. Pengetahuan agama diabaikan, sedangkan desakan nafsu dan bisikan syaitan dituruti. Tidak ada manfaat dapat dikecapi, malahan malapetaka mengisi kehidupan. Nauzubillahimin zalik! Sedangkan sepatutnya sebaik-baik manusia yang memberi manfaat kepada orang lain.





























0 ulasan: