UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

HATI BERSIH


Salam ukhwah, salam mahabbah

Teristimewa buat hati yang dikasihi dengan kasih Ilahi...


Telah tersingkap lembaran tahun hijrah yang baru...1431 datang membawa perutusan kudus dari Ilahi. Dipanjangkan lagi tugas kita selaku hamba dan khalifah Allah di atas muka bumi.


Apakah azam kita untuk hari-hari mendatang?

Ya...Pasti kita punya berbagai jawapan bagi persoalan sedemikian. Namun...,ada satu perkara yang mesti kita renungi...


Adakalanya kita merasai seolah-olah tiada dosa yang kita lakukan hari ini. Kita tidak mengganggu sesiapa atau tidak memarahi sesiapa pun. Tetapi...,pada hakikatnya kita punya hati. Yang ini memang tidak terlihat nyata. Ketahuilah hati kita tersangat peka kepada kotoran. Walau pun kita tidak bertindak mengotorinya, pasti ada saja noda yang menyelinap masuk. Lantas menutupi nuur yang mengilaukannya. Nuur di hati sering menjadi kabur kerana di tutupi nafsu dan kepentingan diri.


Mari kita renungi sebuah petikan dari seerah Rasulullah SAW...


Dalam satu perjalanan merentasi padang pasir yang luas, Rasulullah SAW meminta sahabat-sahabatnya berhenti sebentar. Baginda menyuruh mereka; "Kumpulkan ranting-ranting kayu."


Sahabat-sahabat baginda terpinga-pinga; "Kalau mencari ranting kayu di tengah padang pasir begini, tidak ada ya Rasulullah."


"Cari dan kumpulkan ranting-ranting kayu!", Rasulullah mengulangi suruhannya.


"Bagaimana akan mendapatkannya ya Rasulullah, sedangkan pokoknya juga tidak ada." Sahabat-sahabat Rasulullah kebingungan.


"Carilah dan kumpulkanlah ranting-ranting kayu." Rasulullah tetap juga menyuruh yang demikian. Kemudian sahabat-sahabat baginda mengais-ngais pasir di serata padang pasir tersebut. Alangkah memeranjatkan! Memang benar ada ranting-ranting yang tertanam di dalam pasir. Setelah dikumpulkan ternyata ada banyak. Sungguh di luar dugaan!


"Wahai sahabat, berkumpullah ke mari!" Rasulullah SAW lantas bersabda;

"Seperti inilah dosa-dosamu setiap hari. Terlihat seperti tiada, namun di hadapan Allah kelak nyata banyak terkumpul."


Seterusnya Rasulullah menjelaskan lagi, kerana itu kita mestilah membersihkan hati setiap hari. Antaranya beristighfar dan bertaubat memohon keampunan dari Allah. Rasulullah sendiri melakukan yang sedemikan. Malahan beristighfar melebihi yang mampu kita lakukan, meskipun bagibda telah dijamin bebas dari sebarang dosa.


Dengan membersihkan hati setiap hari, fikiran kita pun akan jernih. Akan ringan pula melakukan amal ibadah . Mudah untuk saling tolong menolong sesama manusia. Serta kita akan sepanjang masa berada di dalam keredhaan Allah.


Ayuh! Kita segerakan bertindak sekarang, agar Allah perkenankan hajat kita untuk;

1. menjadi peribadi yang dicintai Allah.

2. pribadi yang bangun malam untuk bertaubat dan bermunajat.

3. pribadi yang khusyuk dan mengadap Allah dengan sepenuh hati.

4. pribadi yang ikhlas bersedekah.

5. pribadi yang banyak berdoa dan berzikir.

6. pribadi yang bersegera mengerjakan kebaikan dan menyambungkan silaturahim.

0 ulasan: