UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

PENGORBANAN SEJATI



Anak-anakku yang sentiasa diberkarti Allah!
Pertamanya arilah kita mengucapkan rasa kesyukukuran kepada Allah Yanag Maha Esa.
KepadaNyalah bergantung segala sesuatu. Dia tidak beranak dan tiada pula diperanakkan. Dan tidak seorang pun yang setara dengannya. Segala apa jua
nikmat kita peroleh dari Allah. Maka bagi Allah segala pujian dan syukur. Berlindunglah kepada Allah daripada menyengutukannya dengan sesuatu yang kalian tahu maupun dari satu yang tidak diketahui. Sentiasalah menyedari hakikat diri kalian sebagai hamba Allah. Bertasbihlah di waktu pagi dan petang dan cukuplah Allah sebagai penolong serta pelindung kalian. Hanya kepadaNya kalian patut bertawakal dan Dia adalah tuhan yang memiliki 'arasy yang agung.



Anak-anakku yang sedang memburu kajayaan!



Keyakinan kepada Allah begini akan membina kekuatan luar biasa yang memampukan kalian menjadi sebaik-baik manusia yang membawa kebaikan kepada manusia lainserta mampu pula menepati sabda Rasulullah SAW,"Sebaik-baik manusia adalah mereka yang apabila melakukan sesuatu pekerjaan, mereka melakukannya dengan cara yang baik". Hakikat ini jugalah yang akan meletakkan kalian mampu merebut keredhaan Allah serta mampu pula melakukan apa jua bentukpengorbanan yang membawa manfaat kepada manusia seluruhnya. Untuk melihat apa yang ingin ummi jelaskan kepada kalian, singkaplah kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s sekeluarga.



Di awal-awal kebahagiaan serta keindahan hidup berkeluarga Nabi Ibrahim a.s serta isterinya, Siti Hajar sudahpun Allah uji. Ujian di sisi Allah itu bukanlah satu bencana, tetapi adalah satu bentuk pengorbanan yang besar yang membawa rahmat kepada seluruh alam.



Waktu itu, keadaan sangat menyedihkan, cukup susah dan perit. Seorang suami juga ayah yang penyayang terpaksa meninggalkan anaknya yang masih menyusu di negeri yang tandus tanahnya. Cuma, yang ada bersama-sama Hajar hanya sebuah karung kecil berisi sedikit tamar dan air. Ikutilah betapa pilu kata-kata yang diungkapkan.
Siti Hajar :"Apakah Allah memerintahkan perkara ini wahai Ibrahim?"
Ibrahim :"Ya,benar."
Siti Hajar :"Sekiranya ini perintah Allah, maka tentulah Dia tidak akan mensia-siakan kita."
Kalau bukan kerena iman serta tawakkal yang mendalam, tidaklah mampu Nabi Ibrahim a.s memenuhi perintah Allah. Nabi Ibrahim a.s meneruskan semula perjalanannya sehingga apabila beliau tiba di Tsaniyah, suatu tempat di Makkah yang terlindung dari pandangan Siti Hajar, baginda menadah tangan dan berdoa, "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku menempatkan daripada keturunanku di lembah yang tiada tanam-tanaman, berhampiran dengan rumahmu yang disucikan. Tuhanku! Jagalah mereka supaya mereka mengerjakan sembahyang, sebab itu jadikanlah hati manusia tertarik kepada mereka, dan kurniakanlah mereka rezeki daripada buah-buahan, moga-moga mereka berterima kasih." (Ibrahim:37)
Anak-anakku yang bertaqwa!
Kesedaran iman seperti yang berlangsung dalam keluarga Nabi Ibrahim a.s itu telah menghasilkan pengorbanan yang ajaib dalam kehidupan muslim hingga akhir zaman. Setiap jamaah haji dan umrah yang datang ke Baitullah sepanjang masa sentiasa marasai kesan pengorbanan itu yang menginsafkan.
Kisah ini juga membuktikan iman yang mendalam pemiliknya mentaati perintah Allah dalam keadaan tersembunyi maupun terang-terangan. Begitulah juyang ummi harapkan daripada kalian. Semoga menjadi insan bertaqwa yang mampu berkorban untuk kemakmuran umat.
Anak-anakku marilah kita sudahi dengan do'a, "Ya Allah! Engkau adalah Tuhanku, Tidak ada Tuhan selain Engkau. Engkau yang mencipta kami dan kami abdiMu. Kami berlindung kepadamu daripada kejahatan apa-apa yang telah kami lakukan. Kami mengakui segala nikmatMu dan kami mengakui dosa-dosa kami. Ampunilah kami kerana tidak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau."
Wassalam,
Ummi yang sentiasa mendoakan kesejahteraan kalian


0 ulasan: