UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

LIHAT DIRI SENDIRI


Wahai setiap diri yang sentiasa diperhati,

Dengan mata yang Allah beri sewajarnya, pandangan kita jatuh memandang diri sendiri terlebih dahulu...


Suatu hari di tepi sungai Dajlah, Hassan al-Basri ternampak seorang lelaki sedang duduk berdua-duaan bersama seorang wanita. Di sisi mereka terdapat botol arak. Lalu Hassan berbisik, "Alangkah jahatnya pemuda orang itu dan alangkah baiknya jika dia seperti aku!". Tiba-tiba Hassan melihat sebuah perahu yang hampir tenggelam. Lelaki yang duduk tadi segera terjun untuk menolong penumpang perahu yang hampir lemas.


Enam dari tujuh penumpang itu berjaya diselamatkan. Kemudian lelaki itu berpaling ke Hassan al-Basri dan berkata, "Jika engkau lebih mulia dari aku, maka dengan nama Allah, selamatkan seorang lagi yang belum sempat aku tolong. Engkau diminta untuk menyelamatkan satu orang saja, sedangkan aku telah menyelamatkan enam orang."


Bagaimanapun, Hassan al-Basri gagal menyelamatkan yang seorang itu. Maka, lelaki itu berkata padanya, "Tuan, sebenarnya wanita yang berada disamping saya ini adalah ibu saya, sedangkan botol itu hanya berisi air biasa bukan arak. Ini hanya untuk menguji tuan."


Hassan al-Basri terpegun lalu berkata, "Kalau begitu, sebagaimana engkau telah menyelamatkan enam orang tadi dari bahaya tenggelam ke dalam sungai, maka selamatkan saya dari tenggelam kebanggaan dan kesombongan." Orang itu menjawab, "Mudah-mudahan Allah mengabulkan permihonan tuan." Semenjak itu, Hassan al-Basri selalu merendah diri bahkan ia menganggap dirinya sebagai makhluk yang tidak lebih dari orang lain.


Kesimpulannya, pertama, jangan bernuruk sangka dengan orang lain serta memandang rendah padanya. Apabila kita melihat orang lain membuat maksiat kepada Allah, Jangan menghinanya atau redha dengan perbuatannya, sedangkan kita patut malu pada diri sendiri yang dikurniakan oleh Allah ilmu ini masih juga melakukan perbuatan yang dilarang.


Kedua, perkara yang patut kita ingat tentang diri kita ialah perbuatan baik orang pada kita dan perbuatan jahat kita pada orang lain. Perkara yang patut kita lupakan ialah kebaikan kita pada orang dan kejahatan orang pada kita. Allah berfirman, "Sesungguhnya orang-orang yang percaya kepada keterangan Kami, ialah orang yang apabila dibaca ayat-ayat itu kepada mereka, mereka sujud, tasbih memuji Tuhan dan tidak menyombong diri. Mereka meniggalkan tempat tidurnya menyeru Tuhannya dengan perasaan dan kecemasan dan pengharapan dan mereka membelanjakan (di jalan kebaikan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka." (as-Sajadah: 15-16).


Wassalam,
Ummu Anas,
Ibu yang sentiasa mendoakan kesejahteraan kalian.









1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam..

Ana nak tanya skit tentang cerita nie.. Bleh ana tahu dari kitab mana kisah nie di ambil.. Harap dapat membantu..

30 November 2009 pada 9:10 PTG