UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

LANGKAH DEMI LANGKAH MENUNTUT ILMU


Berikut merupakan secebis tauladan daripada hidup Imam Ahmad As-Syafie yang sangat mencintai ilmu. Semoga kisah kegigihan serta ketabahan imam besar ini mampu menyemarakkan semangat para remaja muslim yang juga sedang mengorak langkah menimba ilmu.
Semenjak kecil lagi aku mempunyai minat mendalam menuntut ilmu. Bahkan banyak pengetahuan telah ku perolehi sewaktu kecilku. Aku belajar Al-Quran dan Hadis Rasulullah dengan cara menghafal. Cintaku kepada ilmu begitu berkobar bagai dian yang sentiasa menyala tanpa hentinya. Bilamana saja aku terdengar ulama atau cerdik pandai, aku merasa tidak sabar untuk menemuinya dan menimba ilmu daripadanya.
Suatu hari terlintas dihatiku ntuk mencari ilmu di negara orang. Lama benar aku memikirkan
aku memikirkan perkara itu seorangan. Akhirnya aku pun memberanikan diri untuk meminta izin daripada ibuku. Aku mengjangkakan tidak sebegitu mudah untuk ibuku akan memperkenankan keinginanku. Maklum saja ibuku sangat menyayangi aku serta usiaku masih muda, sekitar umurku 14 tahun.

Memang benar sangkaanku. Ibu kelihatan berat untuk mempernyatakan persetujuannya. Memandangkan ibu sudah tua, dia khuatir jika ditinggalkan sendirian. Air mata ibu terus saja mengalir membahasi pipinya. "Maafkan saya ibu, saya sedikit pun tidak berniat untuk membuat ibu sedih. Saya akan membatalkan niat saya itu dan saya akan tinggal menguruskan keperluan ibu. Memadailah saya menuntut ilmu di tanah suci Makkah ini sahaja", demikian aku menjelaskan. Namun rupa-rupanya ibuku tidak menghalang keinginanku. "Tidak anakku, janganlah engkau salah faham melihat air mata ibu yang berlinangan ini, ibu tidak berniat hendak menghalang keinginanmu hendak menuntut ilmu. Semenjak engkau lahir, ibu telah bercita-cita agar engkau menjadi seorang yang mencintai ilmu. Ibu sentiasa berdoa agar engkau kelak menjadi seorang mukmin yang bertaqwa lagi alim dengan ajaran Islam. Dengan demikian kamu akan menjadi sumber ilmu serta mamimpin manusia ke jalan kebenaran", begitulah tingginya harapan ibuku.

Sambil mengesat air mata yang berlinang di kedua-dua belah pipinya, ibu terus menyambung "Anakku, apa yang ibu khuatir ialah ibu tidak mampu untuk mengadakan bekal makanan serta wang untuk perjalananmu menuntut ilmu. Engkautentu maklum dengan kehidupan kita yanh serba kekurangan ini. Inilah yang membuatkan ibu sedih". Aku cuba menenangkan ibu, "Sabarlah ibu, insyaAllah Tuhan akan menolong kita, Ibu usah susah hati, saya sedia bersabar menanggung sedikit kesusahan". Setelah agak tenang, ibu menyambung kembali, "Benar anakku, Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Engkau akan pergi berjuang dijalanNya, hanya Dia jualah yang akan mencukupkan keperluanmu nanti, Allah sentiasa menolong hamba-hamba yang soleh dengan seribu macam cara yang tidak disedari oleh hambanya".

Begitulah ibu pula menyejukkan hatiku. Ibuku sememangnya seorang yang kuat azam dan kuat jiwanya. Dalam soal menuntut ilmu serta apa jua usaha demi kepentingan Islam, sentiasa diutamakannya. Dalam keadaan tenggelam dengan perasaan terharu, ibu meletakkan satu bungkusan di hadapanku. Aku merasa hairan serta ingin benar mengetahui apakah isi bungkusan itu. Sambil mengesat air matanya ibu berkata, "Anakku, usahlah bimbangkan ibu di rumah. InsyaAllah Tuhan akan memelihara hambaNya yang lemah. Tiada apa yang ibu mampu bekalkan melainkan du helai jubah di dalam bungkusan ini. Ibu akan sentiasa berdoa ke hadrat Allah s.w.t agar engkau sentiasa dalam perlindunganNya". Setelah itu ibu terus berdoa,"Ya Allah Tuhan sekalian alam! Anakku iniakan meninggalkan aku untuk berjalan menuju keredhaanMu. Aku rela melepaskannya untuk menuntut ilmu pesuruhMu. Oleh itu aku memohon kepadaMu ya Allah agar Engkau permudahkan urusannya. Peliharakanlah keselamatannya serta panjangkan umurnya agar aku dapat melihatnya pulang dengan dada yang penuh berisi ilmu yang bermanfaat. Amin!"

Selesai sahaja berdoa, ibu terus memelukku dengan penuh kasih sayang sambil mencium dahiku. Kemudian ibuku melepaskanku sambil berkata, "Pergilah anakku, Allah bersamamu InsyaAllah engkau akan menjadi bintang ilmu yang paling gemerlapan di kemudian hari kelak. Pergilah sekarang, ingatlah Allah sebaik-baik tempat untuk memohon perlindungan". Allah sahaja yang tahu betapa hebatnya alun ombak perasaanku ketika hendak meninggalkan ibuku. Ibu yang sangat ku kusayangi. Manusia yang paling kucintai dalam dunia ini. Dialah pelitaku yang tak pernah padam. Bagaimanakah dapatku membalas segala pengorbananya. Hanya kepada Allah aku memohon kesejahteraan dan kebahagian untuknya. Aku cuba teguhkan hati dan perasaanku agar kesedihanku tidak menyebabkan linangan air mata membasahi pipiku. Aku segera mencium tangan ibuku untuk mengucapkan selamat tinggal kepadanya.

Sambil melambai tangan aku pun meninggalkan perkarangan rumah yang tercinta. Sesekali aku menoleh kebelakang untuk membalas lambaian ibu, ibu masih tercegat diluar rumah sambil memperhatikanku. Lama-kelamaan wajah ibu bertukar menjadi samar ditelan kabus pagi. Aku meninggalkan Makkah tanpa membawa sedikit wang. Apa yang menjadi bekalan utamaku hanyalah iman yang teguh serta hati yang penuh tawakkal kepada Allah s.w.t, berserta restu ibu. Aku telah menyerahkan diriku kepada Allah Rabbul Alamin...





0 ulasan: