UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

KENAPA AMALAN ROSAK?


Salam sejahtera diiringi limpah rahmat Ilahi,
Ketahuilah setiap diri di jagatraya ini sentiasa dilimpahi kasih dari Yang Maha Mengasihi.
Betapa pun begitu, diri insan tidak terlepas dari kecuaian dan kelekaan...
Dari itu bermuhasabahlah selalu;



Seorang Salafusoleh pernah berkata, "Adakalanya seorang yang melakukan kesalahan akhirnya masuk syurga dan adakalanya seorang hamba yang melakukan ketaatan akan dicampakkan ke neraka". Salah seorang yang mendengar ungkapan itu bertanya, "Bagaimana itu boleh terjadi?" Lalu beliau menjawab, "Dia melakukan dosa dan dosa itu selalu tampak dimatanya. Ketika berdiri, duduk dan berjalandia selalu teringat kepada dosa-dosanya yang menyebabkan hatinya hancur lalu segera bertaubat, menyesal dan memohon keampunan Allah sehingga keadaan itu menyelamatkannya.


Sementara Orang yang melakukan kebaikan, selalu melihat kebaikan itu di depan matanya. Apabila ia berdiri, duduk dan berjalan semua kebaikan yang telah dilakukannya selalu diingati sehingga dia menjadi takabbur, ujub dan merasa telah mendapatkan rahmat dari Allah SWT. Padahal, situasi itu menjadi sebab kebinasaanya".


Menurut Ibnul Qayyim bahawa perkataan Salafusoleh itu bermaksud, "Apabila Allah mengkehendaki suatu kebaikan kepada seseorang hamba, maka Allah juga berhak memberinya dosa yang menyebabkan hatinya hancur, tidak ujub dan tidak takabbur. Akhirnya, dosa yang telah dilakukannya itu lebih bermanfaat berbanding ketaatan yang dilakukannya. Namun, hanya taubat yang sungguh-sungguh dan penuh penyesalan sahaja akan menyelamatkan seorang hamba yang berdosa itu dari seksa api neraka, umpava ubat yang diminum untuk mengeluarkan penyakit dari dalam tubuh orang yang sakit."


Oleh itu sepakat para ulamak menyatakan bahawa taubat adalah sepanjang masa atas semua muslimin. Walaupun ia boleh menunaikan tanggungjawab di sisi Allah ia tetap bertaubat kerana mungkin ada lintasan hati yang merosakkan amalnya.


Disamping itu ingatlah selalu,
Berkata Luqman al-Hakim;


Hai anakku, jangan kau memerangi yang berdagang, jangan duduk bersama orang yang bodoh, dan jangan bergaul dengan orang yang dua muka.


Hai anakku, layanilah orang kecil yang sesuai dengan kecilnya, layanilah orangbesar yang benar kedudukannya, orang jahil sesuai berdasarkan kekurangan ilmunya,dan orang alim yang sesuai dengan kebaikannya.


Hai anakku, jika benar ikhlas semasa berkata benar dan lemahlembut dan air muka yang jernih, tentulah manusia mengasihimu,mereka akan membalasi engkau dengan (kebaikan) senilai emas dan perak.


Janganlah engkau bercakap dengan manusia sambil berpaling muka, nanti orang akan membencimu, dan Allah lebinlagi akan murka kepadamu.


Bersedekahlah kau daripada apa yang dikurniakan Allah kepadamu, kelak Dia akan menambahi kau dengan kurniaan-Nya dan akan padamlah kemurkaan -Nya kepada kau.










0 ulasan: