UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

BERIMAN KEPADA ALLAH & RASUL


Wahai diri yang dikasihi,
Kita sentiasa dilimpahi cinta ilahi.
Justeru itu selami amanah suci.
Hakikat iman kepada Allah SWT adalah satu hakikat besar yang mencakupiseluruh bidang kehidupan manusia. Apabila iman itu bersemi dalam hati seseorang, maka iman itu akan terus menjelmakan kesannya dalam bentuk amal perbuatan, kegiatan dan perjuangan yang mengharapkan Allah SWT atau redha-nya. Dia taat kerana Allah SWT. Dia tunduk dan patuh kepada titah perintah Allah SWT sama ada kecil dan besar.
Tidak bersekongkol bersama-sama hakikat iman itu hawa nafsu dan syahwat yang sering mengajak manusia menyeleweng daripada ajaran Allah SWT. Bahkan iman itu mengajak nafsu dan syahwat untuk tunduk mengikut ajaran Muhammad SAW yang didatangkan dari Allah Taala.
Imanlah yang akan mencernakan keseluruhan aspek kehidupan manusia yang meliputi bisikan jiwa, cetusan hati, keinginan roh, kecenderungan fitrah, gerakan jasmani, tindak balas pancaindera dan semua perbuatan sama ada sewaktu bersendirian mahu pun di hadapan orang ramai mengikut kehendak Allah SWT.
Sesungguhnya, iman kepada Allah SWT dan Rasul-nya itu merupakan keyakinan dan penyaksian dalam hati dengan segala kesungguhan yang membuatkan hatimenjadi juru bicara Deen Islam. Juru bicara yang hidup.
Iman itu akan hidup dalam perasaan dan menjadi roh kepada tingkah laku. Alangkah indahnya indahnya iman ini. Alangkah baik dan sucinya. Iman yang betul akan melahirkan contoh-contoh taat kepada Ilahi pada diri seseorang. Semua contoh itu akan memberi kesan pula kepada hati kawan-kawannya. Contoh itu adalah penyaksian amalan Islam yang akan membekas ke dalam jiwa manusia lain. Justeru itu, seseorang itu akan menjadi juru dakwah islam kepada manusia, setelah ia memberikan keutamaan dan kelebihan.
Bagaimana Memahami Allah Ada?
Tumbuhan, binatang, lautan, gunug-gunung, dan manusia di selitar kita, dan semua jasad renik yang tidak kasat mata - hidup ataupun mati, merupakan bukti nyata adanya Kebijakan Agung yang menciptakannya dengan sempurna. Pemilik kebijakan dan pengetahuan agung ini adalah Allah.
Sistem-sistem sempurna yang diciptakan-nyaserta sifat-sirat yang mengagumkan pada setiap makhluk, hidup mahupun mati, menimbulkan kesedaran dan keberadaan Allah. Kesempurnaan ini tertulis dalam Al-Quran:
"Dia menciptakan tujuh langit yang berlapis-lapis. Tak akan ditemui sedikit cacat pun dari ciptaannya. Perhatikan berkali-kali apakah engkau melihat kekurangan padanya? Lalu, perhatikanlah sekali lagi. Matamu akan silau dan lelah! (Surat Al-Mulk: 3-4)

0 ulasan: