UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

MESEJ dari PENCIPTA


Wahai Hati dan Diri yang diperhati
Bersyukur kepada Allah SWT kerana hingga ke saat ini kita masih lagi diberi peluang untuk menikmati kurniaanNya yang tidak terhingga di sekeliling kita. Khasnya nikmat Islam dan Iman yang tidak ternilai harganya di sisi Allah.

Allah SWT telah berfiman dalam surah Al-Mulk, ayat 2 yang bermaksud;
"Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun."


Wahai setiap Hati dan Diri yang sentiasa merasai...
Trajedi demi trajedi terpapar di setiap sudut pelusuk alam menjelang alaf baru ini. Samaada bencana alam maupun bencana angkara tangan manusia sendiri, semuanya semakin kerap berlaku. Perkara ini bukan baru sekarang sahaja berlakunya...Telah berlaku berkurun-kurun lamanya dan sentiasa di catatkan dalam sejarah kehidupan manusia. Semenjak banjir besar pada zaman nabi Nuh hingga kini...serata pelusuk dan sudut dunia telah merasai bencana silih berganti...Mengapa ?

Bencana alam yang tidak diduga-duga datangnya dalam sekelip mata, memang sangat menakutkan. Samaada ianya berupa letusan gunung berapi, ombak besar, ribut taufan dan juga banjir besar...semuanya sangat trajis. Ini mengorbankan banyak nyawa. Dapat disifatkan sebagai peringatan betapa lemahnya manusia. Tidak dapat menghalang kekuasaan Allah yang menetapkan berlakunya trajedi seumpama itu. Kesedihan dan kekhuatiran lebih dirasai oleh saudara terdekat yang kehilangan orang tersayang. Bagaimana sekiranya semua ini merupakan petanda semakin hampirnya kiamat?...

Allah tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia. Semuanya bertujuan untuk manusia mengambil peringatan daripadanya. Manusia dengan sifat insani yang diciptakan lemah dan pelupa..., sangat perlu sering diperingatkan. Ini juga bertujuan agar manusia tidak jauh terpesong dari hakikat diri selaku hamba yang dhaif lagi berhajat pertolongan Allah.

Dari itu banyak hikmah yang diperolehi dari kejadian bencana-bencaan tersebut:

1. Allah memperingatkan manusia tentang kekuasaan Allah melakukan sesuatu pada bila-bila masa jua pun. Allah boleh menggerakkan sebahagian dari maklukNya yang berupa laut, angin, haba , hujan, dan juga gunung-ganang. Ilmu yang ada pada manusia sangat sedikit, tidak mampu meramal secara tepat apa yang akan berlaku.

2. Allah mahu manusia menyedari dirinya sendiri juga mengenali kekuasaan Allah Yang Maha Perkasa. Manusia diingatkan bahawa dunia ini hanya sementara, akhirat akan datang dan
berkekalan.

3. Manusia diperingatkan, pasti akan berlaku kemusnahan menyeluruh. Apabila nanti dunia
mengalami kegoncangan kiamat...semua manusia jadi tidak menentu juga bingung dan akhirnya binasa bersama harta-harta mereka.

4. Peringatan-peringatan itu ditujukan lebih utama kepada manusia yang ingkar dan melengah-lengahkan taubat. Juga meremehkan ajaran Islam dan perintah Allah. Semakin besar kemungkaran, semakin besar bencana yang ditimpakan... Nauzubillah.

Sehubungan dengan hal demikian, kita baru saja dikejutkan dengan kejadian gempa bumi yang melanda Sumatera Barat pada hari Rabu 30 September 2009. Cuma beberapa hari yang lalu. Gempa bumi yang berukuran 7.6 pada bacaan skala Richter banyak berpusat di Padang. Dahsyat! Tergambar runtuhan di sana-sini. Jambatan roboh, jalan raya musnah dan berbagai bangunan semua menyembah bumi. Malah semua musnah terlonggok dan berserpihan. hancur berkecai...

Perkembangan trajedi bencana ini medebarkan dada setiap yang mengikuti , bilamana laporan yang menyebutkan jumlah mangsa yang terkorban meningkat. Ngeri membayangkan banyak masih tersepit di celah runtuhan. Paling ngeri lagi mendengar laporan masih banyak yang tertimbus hidup-hidup.

Bagi diriku sendiri... kejadian bencana ini sangat meruntun hati ku, kerana....

Di Padang aku punya kenalan warga tempatannya yang telah kukenali secara pribadi. Aku juga telah berkunjung ke sana...Jadi hati ini cemas, tergambar yang bukan-bukan.

Juga diriku mengenali beberapa anak-anak Malaysia yang menuntut di Univasitas Andalas dalam jurusan perubatan. Ini yang sangat meruntun hati ku. hanya doa yang dipanjatkan dari kejauhan...

Alhamdulillah..., Allah menyelamatkan kesemua 330 pelajar Malaysia di Padang! Maha Suci Allah lagi Maha Mengasihani hamba-hambaNya yang berada di jalan menuntut ilmu. Juga berkat doa ibu-bapa yang mengasihi ikhlas sepenuh hati. Allah selamatkan aset besar kita selaku pewaris kegemilangan masa depan...

Moga kejadian ini turut mengingatkan kita supaya lebih terikat hati kekuasaan Allah. Juga lebih menyedari hakikat diri selaku hamba yang sangat berhajatkan limpah kasih Allah.

Wassalam.

0 ulasan: