UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

PERKARA BAIK BAGI MANUSIA


Wahai setiap diri dan hati yang diperhati,

Marilah sama-sama kita fikir dan teliti...


Luqman al-Hakim pernah ditanya oleh seorang anaknya,


"Wahai ayahku, apakah perkara yang baik bagi manusia?"


Luqman al-Hakim menjawab, "Beragama."


Anak: Kalau ia dua perkara?


Luqman: Beragama dan berharta.


Anak: Kalau tiga?


Luqman: Beragama, berharta dan malu.


Anak: Kalau empat?


Luqman: Beragama, berharta, malu dan baik hati.


Anak: Kalau lima?


Luqman: Beragama, berharta, malu, baik hati dan dermawan.


Anak: Kalau enam?


Luqman menjawab,


"Wahai anakku, jika pada diri seseorang itu terkumpul lima perkara tadi, maka ia adalah orang yang bersih lagi bertakwa. Maka ia adalah penegak kepada agama Allah dan terhindar serta berjaya menumpaskan pengaruh syaitan."


TEKUN BERIBADAH SEWAKTU REMAJA


Sirri al-Qabti adalah seorang tokoh sufi terkemuka di Baghdad pernah berkata, "Beribadatlah ketika anda muda dan gagah, jauhkanlah diri anda dari tetangga kaya yang jahat, dan hindarkanlah diri anda dari ulama-ulama dunia yang menjual ayat-ayat Allah dengan harga yang murah."


Zaman remaja yang dilalui merupakan saat penting untuk diisi dengan aktiviti berfaedah. Remaja hendaklah menggunakan kesempatan yang diberikan Allah SWT ini untuk melakukan ibadah dengan bersungguh-sungguh. Kesempatan hidup di dunia ini adalah peluang yang hadir hanya sekali dalam hidup seorang insan.


Lantaran itu, remaja hendaklah menggunakan usia berharga ini untuk berbakti kepada diri, keluarga, agama, masyarakat dan negara. Semua yang dilakukan menjadi ibadah di sisi Allah SWT.


Janganlah disia-siakan dengan perbuatan yang tidak berfaedah dan membuang masa. Binalah benteng dalaman yang kukuh serta jati diri yang tinggi agar maruah umat Islam dapat dijulang ke persada kejayaan di dunia dan di akhirat.

Wallahu'alam.

0 ulasan: