UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

JANJI SETIA KEPADA ALLAH


Salam sejahtera diiringi limpah kasih Ilahi,
Setinggi puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah Rabbul'alamin.
Dengan izin, perkenan dan limpah rahmatNya kita masih dapat mengecapi nikmat kehidupan. Juga masih berada di dalam nikmat Iman dan Islam. Itulah sebesar-besar nikmat yang memberikan kita rasa bahagia selama ini.

Untuk itu sewajarnya sentiasa kita nyatakan kesyukuran kepada Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Sedapatnya kita patuhi segala titah perintahNya dan menjauhi segala laranganNya. Juga selayaknya kita ikat JANJI SETIA kepada AllahSWT.

1. Apabila malam tiba, ketika mahu tidur, menyedari diri mungkin itulah pembaringan diri yang terakhir. Minta ampun kepada Allah dengan hati yang sungguh-sungguh dan perasaan sangat menyesal jika selama ini telah banyak menghabiskan masa membuat berbagai dosa dan kesalahan.

2. Apabila datang nikmat dan kesenangan dunia, musibah dan keburukannya, ingatlah pada hakikatnya tiada yang memberi manfaat dan memberi mudharat kepada kita kecuali Allah SWT. Serahkanlah hati dan tetapkan keyakinan, semua yang berlaku atas izin dan kehendak Allah. Bersabarlah dengan cobaan, bersyukur kerana diberi nikmat dan merendah diri dan hati mengharap rahmat dan redha Allah.

3. Apabila selesai solat, jangan bangkit sebelum berdoa. Memohon dengan perasaan gerun dan takut yang terbit dari lubuk jiwa. Sertai perasaan hina dan rendah diri semasa memohon diampuni segala dosa. Solat yang tidak disertai pengakuan dhaif diri di hadapan Allah, seolah-olah tidak beradap.

4. Apabila dimarahi orang, yakinkan diri bahawa keredhaan Allah lebih penting dari keredhaan manusia.

5. Apabila hati tergerak untuk menyebut keburukan manusia, atau mengumpat atau memburukkan orang lain, ingatlah segera bahawa kita juga mempunyai aib dan keburukan yang banyak. Jika Allah mendedahkannya maka akan tersebar kepada khalayak ramai. Malu dan takutlah di hadapan Allah untuk membuka aib orang. Bersyukurlah kepada Allah kerana tidak mendedahkan aib kita.

6. Jadikan hati kita bersih daripada sebarang penyakit dan kotoran. Ketaatan yang sedikit yang lahir dari hati yang bersih akan diredhai Allah dan beroleh ganjaran di akhirat. Amalan yang banyak dan lahir dari hati yang kotor, tidak diredhai Allah dan merugikan kita di dunia dan di akhirat.

7. Berusahalah bersungguh-sungguh agar umur yang Allah beri dapat dihabiskan untuk melakukan ketaatan kepada Allah SWT. Apa jua yang dilakukan, menuntut ilmu, bekerja dan berkeluarga semata-mata untuk meraih redha Allah.

Jika hati tergerak untuk melakukan sebarang maksiat dan keingkaran yang pastinya akan mencacatkan janji setia ini, ...maka ingatlah kepada PEMBARINGAN MAUT-iaitu mati. Dengannya kita akan segera sedar dan segera berusaha meninggalkan maksiat.

Wahai hati-hati yang sentiasa diperhati,
Janji setia inilah yang menjadi rahsia kebahagiaan seseorang di dunia ini dan nanti menerangi alam kubur. Seterusnya memberi kejayaan peperiksaan terakhir(hisab) dan titian sirat.

Wallahu'alam.

4 ulasan:

Unknown berkata...

semoga terlunas untuk DIA.

27 Julai 2009 pada 11:56 PG  
Noraini Eslah berkata...

Jazakallah +akufobia+ krana respond lagi.Amiin. Tiada daya dan upaya kita melainkan dengan izin Allah.Moga Allah meletakkan kita dlm golongan yg saling brpesan kpd kbenaran.

27 Julai 2009 pada 2:08 PTG  
Tanpa Nama berkata...

hamdulillah hamdulillah

' Apabila malam tiba, ketika mahu tidur, menyedari diri mungkin itulah pembaringan diri yang terakhir. Minta ampun kepada Allah dengan hati yang sungguh-sungguh dan perasaan sangat menyesal jika selama ini telah banyak menghabiskan masa membuat berbagai dosa dan kesalahan.'

seringkali lupa akan ini..
itu hikmah Allah beri peringatan dg perginya mereka yg dekat dg kita...

mengharapkan peringatan demi peringatan..

syukran

27 Julai 2009 pada 9:22 PTG  
Noraini Eslah berkata...

Jazakallah 3uluwwulhimmah,
atas sudi bri prkongsian...

sunnguh hati dan iman kita sangat prlu selalu dipringatkan...
Itulah hikmahnya punya saudara/i seaqidah, utk saling mempringatkan n lengkap melengkapi. Moga kita smua sntiasa dlm hidayah Allah.

27 Julai 2009 pada 10:45 PTG