UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

KITA TIDAK DIBIARKAN


Wahai setiap hati yang mencari sebuah pengertian,
Fahamilah maksud firman Allah; "Apakah kamu mengira bahawa Kami menjadikan kamu secara sia-sia sahaja dan kamu tidak akan di kembalikan kepada Kami?. Maha Tinggi Allah, Raja yang sebenarnya; tidak ada Tuhan selain Dia, Tuhan yang mempunyai 'Arasy yang mulia".(QS Al-Mukminun:115-116)

Wahai diriku yang kerdil lagi perlu petunjuk kebenaran!,
Sedari dan syukuri betapa selama ini, Allah tidak mebiarkanmu berlaku sesuka hati...
"Apakah manusia menyangka bahawa dia akan dibiarkan begitu saja (tanpa dipertanggungjawabkan)".(QS Al-Qiyamah:36)
Ingatlah sentiasa... kita diciptakan Allah semata-mata untuk beribadah kepadaNya sepanjang hayat kita. Kita akhirnya akan kembali kepadaNya dalam keadaan untuk mempersembahkan sebaik-baik amalan yang telah dilaksanakan.

Bilamana ku kenang semula...36 tahun yang lalu...

Betapa Maha Pengasih lagi Maha Penyayang Allah. Diri kerdil ini yang terkapai-kapai meraih tangan siapa yang sudi membimbing...? Allah beri hidayah melalui hambaNya yang berperanan sebagai guru, dengan penuh belas kasihan menunjukkan jalan kebenaran. Aku diperingatkan bagaimana sepatutnya seorang muslim menunaikan tangungjawabnya. Mesti mentaati segala perintah Allah juga menjauhi laranganNya. Akhlak dan amalan mesti pula seragam. Tidak patut rajin beribadat, tetapi terus-menerus melakukan maksiat.
Ketika itu usiaku 13 tahun, baru menjejakkan kaki di dunia sekolah menengah rendah - di tingkatan peralihan khas (remove class). Juga ketika itu masih dalam kategori awal remaja. Berbagai krisis nilai yang ditemui. Suasana sekolah yang jauh berbeza berbanding semasa di sekolah rendah. Perjalanan dan jarak yang jauh untuk ke sekolah. Berhadapan dengan ramai kawan-kawan dan guru-guru non-muslim dari berbagai tahap ekonomi. Juga yang paling mencabar suasana yang kurang meransang suasana amal islami. Persekitaran persekolahan pula berbentuk 'western'. Semua ini pada awalnya membuat diri kerdil ini hanyut dan leka...mengejar kecemerlangan yang tandus nilai agama.

MasyaAllah!
Baru ku tahu kini...Orang yang berbahagia ialah orang yang telah bertemu dengan pertolonganNya. Orang sedemikian telah didorong kepada cahaya hidayahNya. Bukankah satu keberuntungan jika datang seseorang kepada kita memberitahu kita bahawa matlamat hidup yang sebenar ialah untuk mencapai keredhaan Allah . Dengannya kita juga akan beroleh kebagiaan di akhirat kelak. Dari itu selagi hayat dikandung badan,pintu ibadat dan taubat luas terbuka...sentiasa mengalukan kehadiran kita untuk memenuhi ruang taqwa.
"Maka segeralah kembali mentaati Allah. Sesungguhnya aku(Rasulullah) adalah pemberi peringatan yang nyata daripada Allah untukmu. Dan janganlah kamu mengadakan tuhan(Ilah) yang lain di samping Allah. Sesungguhnya aku seorang pemberi peringatan yang nyata daripada Allah untukmu".(QS Adz-Dzariyat:50-51)

Astagfirullah!
Maha Suci Allah yang telah menyelamatkanku dari terpesong menjauhi jalan kebenaran. Pesanan dan peringatan bersilih ganti dari guru-guruku, seikhlasnya mereka ingin melihat diriku berjaya menjadi orang yang berguna dalam kehidupan beragama. Justru hidupku terumbang -ambing tanpa perhatian ayah-ibu, sepenuh hati mereka luangkan sudut-sudut kasih tulus untuk aku menumpang kasih memenuhi fitrah insani. Sentiasa tanpa jemu, guru-guruku mengajarku tatacara menepis hasutan dan bisikan syaitan. Juga sebaik cara mengekang hawanafsu...
Bersikap tegaslah pada diri sendiri; "Bukanlah iman itu hanya dengan cita-cita, tetapi iman itu ialah keyakinan yang tertanam di dalam hati dan dibuktikan dengan amalan".

Bilangan pelajar dan guru Melayu yang juga beragama Islam di sekolahku ketika itu hanya kira-kira sepertiga dari keseluruhan bilangan warga sekolah. Allah jua yang telah memberi hidayah dan menyelamatkan kami!. Hingga kini aku masih beranggapan, semua hidayah itu merupakan ganjaran dari Allah terhadap wujudnya hati-hati yang ikhlas bergantung harap kepada Allah. Pada hakikatnya setiap diri yang melafazkan kalimah syahadah telah Allah tumbuhkan tunas iman. Bilamana disiram dan dibajai dengan ibadah dan amalan, akan suburlah pohon takwa yang jika terus jaga dan dirawat dengan persaudaraan Islam, akan terbitlah hasil buahnya jihad dan pengorbanan.
Sunatullah itulah yang telah berlaku terhadap diriku dan pelajar Melayu lain ketika itu. Guru Melayu dan ustazah bertungkus-lumus mengawasi dan membimbing kami dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai muslim.
Siapa yang mengarah mereka?...
Memang tiada arahan dari sesiapa pun..., semuanya adalah ransangan dari iman di hati. Itulah iman yang hidup dan berfungsi!
Hasilnya sungguh lumayan! Moga saham ini berada di papan teratas di akhirat kelak sebagai peniaga taqwa yang berjaya!

Nuzubillah!
Sentiasalah berwaspada...
"Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai ilah(sembahan) dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmuNya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya serta meletakkan tutupan atas penglihatannya?.Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah membiarkannya sesat? Maka mengapa kamu tidak mengambil pengajaran?".
Maka dari itu...,
Apabila iman bertambah dan ditambah, maka akhlak akan bertambah baik. Seseorang yang kuat imannya tidak akan terjerumus ke dalam akhlak yang hina kerana dia telah mendapat
kekuatan daripada Allah Yang Maha Mulia.
Yakinlah; "Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia, dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu,maka tidak ada yang dapat menolak kurniaNya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".(QS Yunus:107).

Golongan remaja merupakan aset besar masyarakat dan negara. Mesti dibangunkan dengan sebaik-baiknya. Semua pihak mesti mengembeling tenaga. Dulu dan kini usah dijadikan alasan yang menghalang tanggungjawab. Kemajuan dan kemakmuran hanya tinggal impian, kiranya seluruh anggota masyarakat bersikap individualistik. Bangunlah bergerak..., pimpin tangan generasi muda harapan, Wariskan kepatuhan dan ketaatan kepada Allah, bukan hanya menuduh dan menunding jari ke arah orang lain. Sebaik-baiknya perbaiki diri serentak mengajak orang lain berjalan seiring di landasan kebenaran.

Teruslah...,sentiasa menyedari anda tidak dibiarkan sendirian; ada tanggungjawab besar menanti - sebagai khalifah Allah.

Wassalam.

0 ulasan: