UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

Siapa UNTUNG, Siapa RUGI


Wahai setiap hati yang sentiasa diperhati!

Rabbul'alamin yang maha agung lagi maha tinggi tidak meninggalkanmu walaupun sedetik...

KepadaNya diletakkan seluruh pengharapan dan pergantungan.

Istimewa untuk semua yang kukasihi kerana Allah!

Masa berlalu begitu pantas, hari ini 22.05.09 genap sebulan, diri ini cuba menulis di halaman blog. Satu pengalaman terbaru bagi diri kerdil ini. Desakan rindu untuk sentiasa bertemu semua angkatan muda menjadi dorongan kuat untuk menerokai sesuatu yang masih asing buatku. Juga bagi memenuhi harapan teman-teman setia yang menggesa agar merakamkan seluruh pengalaman dan tribulasi hidup sewaktu remaja dulu dibandingkan dengan yang berlaku sekarang. Lebih mendesak lagi apabila menghitung usia yang menghampiri 1/2 abad..., moga yang tercatat bisa dijadikan pengajaran. Agar setiap cebis kasih-sayang yang dihadiahkan kepadaku dapat pula kusebarluaskan , demi meraih redha Ilahi!.

Wahai setiap diri yang Allah kasihi!... hayati maksud firmanNya; "Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh. Dan saling menasihati dalam mentaati kebenaran, dan nasihat-menasihati dalam menetapi kesabaran".(QS Al-Ashr:1-3)

Jika diteliti maksud ayat tersebut, fahamlah kita semua manusia itu dalam keadaan rugi, kecuali...

1. Orang beriman yang mengenali Tuhannya. Mengetahui tugas manusia beribadah sepanjang hayat untuk beroleh redha Allah.

2. Orang yang sentiasa beramal soleh dengan tujuan memperolehi keredhaan Allah.

3. Orang yang mengajak orang lain melaksanakan kebenaran.

4. Orang yang memperingatkan orang lain untuk tetap bersabar.

Begitulah wahai setiap diri yang sentiasa Allah kasihi!

Usaha untuk saling nasihat-menasihati akan dapat melindungi diri kita semua dari terjerumus ke dalam jurang kehancuran. Namun...yang perlu peringatan itu adalah jiwa. Sifatnya halus dan seni juga mudah tersentuh. Justru itu, ingat-mengingatilah dengan penuh kasih-sayang... Kerana sesungguhnya kasih-sayang Allah menyeluruh kepada semua insan... Seandainya kita mengasihi yang di bumi, maka kita akan dikasihani oleh yang di langit!

Setelah merenungi maksud firman Allah tersebut, fahamlah kita maksud untung dan rugi di sisi Allah bukan yang dikaitkan dengan wang ringgit, tetapi bentuk amalan yang menjurus kepada keredhaanNya. Rugi jika tidak beribadah. Untung jika beramal soleh. Keuntungan terus-menerus diperolehi oleh orang-orang yang beriman selagimana mereka sentiasa saling berpesan untuk tetap bersabar melaksanakan ubudiyyah. Bermakna orang-orang beriman tidak boleh berhenti dari beribadah. Beribadah yang dimaksudkan di sini, melakukan apa jua perbuatan baik menepati syarak untuk beroleh keredhaan Allah. Dengan lain perkataan, melakukan apa saja kebaikan yang Islam terima. Ambil contoh mudah, mendermakan sebahagian wang poket sendiri pun dikira ibadah. Tidak dikira sedekah/ibadah malah berdosa jika mendermakan wang yang diambil dari dalam laci kawan tanpa izinnya. Jadi ibadah itu mesti yang dibenarkan syarak. Tidak boleh berbuat kebaikan dari sumber yang haram. Inilah yang dimaksudkan; 'jalan tidak menghalalkan cara'. Perbuatan baik mesti dari sumber yang juga baik.

Usaha untuk saling ingat-memperingati dan saling berpesan sangat penting dalam kehidupan kita. Jika tidak, kita semua akan tersungkur di tepi jurang kehihupan dan akan lemas serta karam dilautan hawa nafsu...mungkin terpedaya dengan hasutan dan tipu daya syaitan!

Teringat sewaktu aku mula menjejakkan kaki di sekolah menengah aliran Inggeris di tengah kota Kuala Lumpur...lama dahulu...36 tahun yang lalu;

"Ain, awak pelajar baru di sini?". Seorang guru perempuan yang masih muda dan cantik merenung lembut dengan senyum simpul yang manis sekali. Cik Hawa namanya. Guru matapelajaran Bahasa Malaysia untuk murid tingkatan tiga dan lima. Itu pertama kali aku bertemunya. Itu pun bila disuruh oleh seorang ketua murid, yang juga pelajar Melayu. Bilangan pelajar Melayu di sekolah itu hanya kira-kira 1/3 daripada jumlah semua pelajar.

"Saya nak cakap perkara agak penting..." Cik Hawa menarik kerusinya lebih rapat ke meja, seolah-olah mendekatkan jarak pendengaran. Seperti ada perkara rahsia yang ingin dikatakannya; "Di sekolah ni hanya ada seorang ustazah, iaitu Cik Nah untuk semua tingkatan. Tingkatan satu hinggalah tingkatan enam. Oleh itu semua empat orang guru Melayu perlu membantu masalah agama Islam di kalangan pelajar-pelajar Melayu. Walaupun ini sekolah perempuan, tetap ada banyak masalah berkaitan agama Islam. Ada masa nanti akan saya terangkan lebih lanjut apa masalah sebenar. Buat masa ini sesama pelajar Melayu, harap dapat saling tegur-menegur jika ada masalah berkaitan amal-ibadat. Ada kes pelajar Melayu yang keliru dengan ajaran Islam...".Cik Hawa terpaksa berhenti setakat itu kerana loceng berbunyi menandakan sesi petang akan bermula. Kami terpaksa menangguhkan dahulu pertemuan petang itu.

Kakiku seakan menggigil waktu keluar dari bilik guru ketika itu...Jika tidak kuat semangat bantu-membantu dan ingat-memperingati di kalangan kami pelajar-pelajar Melayu yang beragama Islam...nauzubillah! Iman kami sangat tercabar ketika itu...terpaksa sembahyang di ruang bawah tangga, kerana tiada bilik sembahyang. Usiaku baru 13 tahun ketika itu. Setiap kali berdoa selepas solat zohor dan asar di sekolah sesi petang... airmata bercucuran, sedih mengenang nasib diri pelajar Melayu ketika itu. Kesatuan hati sesama muslim memang terasa luarbiasa. Perbezaan darjat antara kami ketika itu dapat diabaikan bilamana kepentingan agama menjadi keutamaan.

Setiap kali teringat peristiwa lampau sepajang 6 tahun di sekolah menengah aliran Inggeris, semangat juangku berkobar kembali...terbau keringat dan airmata yang tumpah dalam membentuk identiti pelajar Melayu yang beragama Islam. Hingga boleh solat dengan baik dan di izinkan menutup aurat di sekolah. Hanya itu yang kami perjuangkan ketika itu...Alhamdulillah, kini seizin Allah semuanya telah bertebaran membawa kebenaran...

Kembali kepada realiti remaja hari ini...agak berbeza masalah yang dihadapi. Namun hakikatnya tetap sama; untuk saling berpesan dalam menetapi kebenaran dengan kesabaran. Agar nanti generasi berikutnya... tetap beruntung!.

(utk makluman, anda boleh melayari www.haluan.org.my untuk artikel ummu anas di dalam catatan haluanita)

0 ulasan: