UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

KITA BERSAUDARA

Kembali menemui semua yang dikasihi kerana Allah,

Sama-sama kita mulai dengan doa; "Wahai Tuhanku, ampunkanlah bagiku dan bagi saudaraku, dan masukkanlah kami ke dalam rahmatMu, kerana Engkaulah saja Yang Maha Mengasihani".(QS Al-A'raf:151)

Sememangnya menjadi lumrah anak-anak di awal remaja mudah berselisih faham dengan rakan sebaya, kerana masing-masing sedang membina identiti sendiri. Waktu ini, sangat penting peranan orang dewasa berlangsung demi membentuk pribadi terkawal mengikut acuan yang terbaik. Ibu-bapa, guru dan individu lebih dewasa wajar memerhati dan memberi bimbingan. Perlakuan tidak terkawal jika dibiarkan, akan menjadi sebati hingga membentuk watak kekal dan tabiat peribadi sewaktu dewasa nanti. Kumpulan sasar ini tercorak berdasarkan warna-warna yang berpaut dan menempel di laluan hidup mereka.

Kurenung kembali hari-hari yang telah berlalu lama dahulu...

"Ain. awak tak malu... Tiap-tiap hari masuk bilik guru, tanya-tanya nak tolong cikgu. Macam awak tu anak cikgu je...". Tiba-tiba saja Peah menolakku ke tepi longkang berhampiran bilik guru. Aku jadi berang, kutolak sidikit badan Peah. Dia membalas dengan menokku lebih kasar. Kakiku hilang pertimbangan, aku terduduk di tepi longkang. Uniform sekolah yang kupakai nampak terkesan debu. Hatiku menjadi panas dan meluap-luap mendesakku untuk bertindak membela diri. Mulutku pantas bertindak; "Apa kau susah, aku punya sukalah...kau dengki ke kalau cikgu sayang padaku?"

"Astagfirullah...apa dah jadi kamu berdua ni...", tiba-tiba muncul ustazah Zainon cuba meleraikan kami.

"Dia yang mulakan...ustazah". Kehadiran ustazah Zainon memberiku kekuatan luarbiasa. Peah menjadi kecil dalam penglihatku ketika itu. Ustazah Zainon adalah antara guru yang banyak memberiku perhatian dan bimbingan sewaktu aku di sekolah rendah. Hatiku tenteram dan rasa damai setiap kali aku bersamanya. Kekosongan hatiku yang menagih kasih seorang ibu, rasa terisi dengan layanan baik ustazah Zainon.

"Dia tu yang berlagak sangat...ustazah". Bulat mata Peah merenungku dengan sepenuh rasa geram dan sakit hatinya.

"Kamu berdua bertenang dulu...,tau tak kamu ni bersaudara!". Ustazah Zainon memegang bahu kami berdua dan memeluk kami dengan tangan kanan dan kirinya. Hati kami mulai rasa dingin dan tenteram. Ustazah Zainon menyambung kata-katanya; "Memang kamu berdua tak ada pertalian darah dan keluarga, tapi kamu berdua ni saudara seagama. Setiap orang Islam bersaudara. Tak boleh menyakiti badan dan hati sesama muslim. Berdosa." Wajah kami direnungnya silih berganti dengan renungan penuh kasih dan simpati.

Menitis airmataku bila mendengar ustazah Zainon menyebut; SETIAP ORANG ISLAM BERSAUDARA. Selama itu aku cuma tahu aku anak tunggal yang terpisah dari kedua ibu bapa. Aku merasa sangat sedih kerana diri ini hanya sebatang kara.

Peah lantas meraih menyalami tangan ku. Aku membalas dengan memeluknya. Berlinangan airmataku tidak dapat ditahan-tahan lagi. Keprihatinan pantas dari ustazah Zainon berjaya menghindarkan tumpahan warna hitam di kanvas putih hati kami ketika itu. Aku sangat terkesan dengan peristiwa itu yang hingga kini berupaya mengawal perasaanku setiap kali berkecil hati dengan tingkahlaku saudara seagama.

Saudara/i ku..., bagaimana pula keprihatinan terhadap mereka yang berada di sekeliling kita pada hari ini?. Saudara-mara, jiran-tetangga, sahabat-handai dan kawan karib...terutama golongan remaja...adakah kita telah menjalin ikatan ukhwah(persaudaraan) dan mahabbah(kasih-sayang) seperti yang di tuntut Islam. Setiap diri mukmin sewajarnya mengetahui dan menyedari ukhwah dan mahabbah adalah buah/hasil iman yang mendalam. Praktiknya mesti dilaksanakan dalam suasana hikmah dan akhlak mulia. Iman sebenar pasti melahirkan amal soleh; ianya bukan sekadar teori dan dakwaan. Tidak wajar setiap orang yang berilmu tidak terdorong untuk beramal. Amalan pula mesti dikawal oleh iman demi memastikan ianya semata-mata bertujuan meraih redha Allah.

Untuk renungan semua...

Pada suatu hari, Suhail bin Amru, Harits bin Hisyam, Abu Sufian dan pembesar Quraisy yang lain berdiri di pintu rumah Saydina Umar. Ketika itu Suhaib ar-Ruum dan Bilal bin Rabbah juga menunggu pelawaan masuk Umar. Saydina Umar lebih senang mendahulukan Suhaib dan Bilal masuk walaupun kedua-duanya tergolong miskin. Ternyata dalam Islam tidak ada perbezaan antara miskin dan kaya maupun antara warna kulit hitam dan putih. Setiap muslim dituntut untuk saling tolong-menolong kepada kebaikan, bukannya menolong kepada perkara-perkara yang dilarang Islam.

Anda dan saya mesti mulai sekarang! Walau hanya memberikan senyuman kepada orang lain...Awas! hanya senyuman yang Islam benarkan, untuk mengajak kepada kebaikan. Bukan senyuman untuk menggoda. Ada kalanya cuma praktikal untuk sesama wanita atau sesama lelaki. Mesti menepati syarak...Ayuh! Mulakan.

Wassalam.

0 ulasan: