UMMU ANAS

Jalan-jalan yang kulalui...

HATI YANG MENGUKIR, TANGAN YANG MEMBENTUK



Limpah kasih dan sayang Allah menyeluruh buat semua manusia.

Alhamdulillah, izin dan perkenan Allah mempertemukan kita dalam ukhwah dan mahabbah. Melepasi sempadan geografi, hanya dibatasi iman dan taqwa. Seminggu berlalu, banyak agenda hidup yang berlangsung dan terkesan di jiwa. Hujung minggu yang lalu jasad kerdil ini berada di negara seberang, berlari menyahut harapan untuk mengenali hati-hati yang mula menyemai benih ukhwah dan mahabbah. Walau pun hari itu diri ini tidak dapat merasai suasana indah 'hari ibu' di rumah sendiri, namun bermusafir banyak mendidik hati. Meluangkan masa menjelajahi alam yang dibentangkan untuk mendidik jiwa, memang memberi kesan luarbiasa. Baik untuk menerapkan nilai pengorbanan dan perjuangan. Apatah lagi hidup bukanlah dijadikan tanpa tujuan. Allah menetapkan; "Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun".(QS Al-Mulk:2)

Hujung minggu ini, di bandar kediaman sendiri, bersama putera-puteri tercinta meraikan 'hari guru' yang sememangnya setiap tahun disambut begitu meriah...Meskipun 'hari ibu', 'hari guru' dan 'hari bapa' ada tarikh yang ditetapkan untuk meraikan semuanya satu-persatu, pada hakikatnya semua itu perlu perhatian kita sepanjang masa. Tiada batasan masa jika ianya dilakukan demi menggarap redha Allah. Dalam kehidupan insan, mereka ini...ibu, ayah dan guru berperanan menentukan corak dan warna anak bangsa serta kecemerlangan ummat. Justru itu jiwa mereka wajar dimeriahkan, agar mereka melaksanakan peranan secara cemerlang. Hati mereka yang tulus akan mengukir kehalusan budi anak bangsa. Tangan mereka yang gigih akan membentuk akhlak mulia barisan pewaris agama.


Dalam keluangan waktu yang Allah beri ini, mari kita teliti catatan yang diwariskan oleh Imam Al-Ghazali kepada kita semua:

Adab-adab kpd ibu-bapa;

Dengar dan patuh permintaan ibu-bapa.

Tidak berjalan dihadapan ibu-bapa serta bangun kerana hormat.

Menyahut panggilan mereka dan tidak meninggikan suara terhadap ibu-bapa.

Tawadhuk dan tidak bermasam muka kepada keduanya.

Tidak bermusafir kecuali dengan izin keduanya.

Adab-adab seorang murid;

Bila bertemu beri salam dan meminta izin jika ingin bertanya sesuatu.

Jangan menunjuk rasa tidak puashati juga menonjolkan kelebihan ilmunya kepada guru.

Jangan banyak bertanya waktu guru letih dan bangun dari majlis.

Jangan buruk sangka terhadap guru.

Tidak berbual dan berbisik ketika guru mengajar.


Adab-adab seorang guru;

Sabar dalam menahan marah dan menanggung kesusahan.

Tawadhuk dan tidak meninggi diri di khalayak ramai.

Bersifat lemah-lembut dan kasih -sayang terhadap murid-murid.

Membimbing murid yang lemah dengan sabar.

Memberi perhatian kepada murid yang bertanyakan masalah dan tidak malu mengakui perkara yang tidak diketahui.

Membaiki diri sendiri dengan taqwa terlebih dahulu sebelum membaiki diri orang lain.

Setiap yang tercatat ini secara ringkas untuk semakan adab-adab yang sepatutnya lahir pada setiap diri kita, agar keseimbangan berfungsi. Meski pun masa berlalu dan zaman berubah, setiap yang diwarisi dari masa silam perlu dibuat perbandingan bersama yang dicapai hari ini. Dengannya dapat dinilai, sudut mana yang mesti dibaiki dan dikekalkan.

Mengenang semula nilai yang tertanam di jiwaku kesan dari usaha guruku...

Kira-kira pada usiaku 11 tahun, ustazah memanggilku datang ke bilik guru. Kawan yang menyampaikan pesan sengaja menakut-nakutkanku... kononnya ustazah ingin mendendaku. Berdebar-debar dadaku dan langkahku rasa terketar-ketar...mungkinkah sebab tulisan jawiku buruk sangat...

"Assalammualaikum ustazah...", debaranku kian hebat. Bila saja wajah ustazah merenung lembut kepadaku, perlahan-lahan debaranku reda dan terasa sejuk di hati.

"Ain tak sihatke hari ini?. Nampak muram dan pucat...", ustazah merenung penuh simpati sambil membetulkan skirt uniformku yang kelihatan sikit renyok.

"Lama saya tak berbual dengan Ain. Nampaknya Ain dah tinggi sekarang. Skirt ni pun dah nampak pendek". Ustazah bangun dan berdiri rapat denganku, seolah-olah mengukur ketinggianku dan membandingkan dengan ketinggiannya. Watak keibuannya yang gemar 'membelai' kami murid-muridnya setiap kali bertemu, telah berjaya menjinakkan hati kami.

"Ain dah besar gini, elok tukar uniform baju kurung. Nampak sopan dan lebih kemas".

Hatiku seperti melompat riang mendengar cadangan ustazah. Pak Usu memang telah berjanji akan membelikan uniform yang baru untukku pada gajinya awal bulan. Di suruhnya aku memilih samaada baju kurung atau skirt. Bila saja mendapat cadangan ustazah menyuruh tukar kepada baju kurung, aku rasa selesai masalah. Sebab sebelumnya hatiku berbelah bagi...baju kurung labuh sangat, skirt pendek sangat... Tak tau yang mana elok... Itulah akal 11 tahunku!

Bimbingan ustazah yang prihatin sedikit-sebanyak berkesan mendidik kepribadianku... Itu ustazahku kira-kira 38 tahun yang lalu. Bagaimana pula situasi yang berlaku hari ini...? Peranan dan tanggungjawab guru di sisi Allah tidak berubah. Malahan dalam keadaan gawat hari ini, keprihatinan dan rasa tangungjawab mesti ditingkatkan... Ini menjadi tanggungjawab bersama antara ibu, ayah, guru, anak dan seluruh anggota masyarakat.

Sempena hari ibu, hari guru dan hari bapa.

Wallahu'alam.

0 ulasan: